95:9 One can prepare one ''eiruv'' for several people, provided the ''eiruv''
is enough for all of them.1 One needs to give it to them, through
another as in ''eiruv'' courtyards, and one doesn't prepare an ''eiruv''
boundaries for a person without his knowledge. The one putting it down,
if he's an agent for all of them, says: ''...it will be allowed for
so-and-so and for so-and-so'' If he's putting it down for himself as
well, he says: ''...for me and for so-and-so and for so-and-so''
1) Since each one of them must have enough for two meals. |
יכולין לערב בעירוב אחד בשביל כמה אנשים והוא שיהא בעירוב שיעור לכל אחד ואחד וצריך לזכות להם על ידי אחר כמו בעירובי חצירות ואין מערבין עירובי תחומין לאדם אלא לדעתו והמניח אם הוא שליח לכולם אומר יהא מותר לפלוני ולפלוני ואם מניחו גם בשבילו אומר לי ולפלוני ולפלוני |
95:10 One needs to place the ''eiruv'' in a place where it's possible to eat it at twilight without doing any (activities that are) Torah prohibited. Therefore, if one placed it in a pit and covered it with earth the ''eiruv'' is invalid. If one covered it with a stone, it's a valid ''eiruv''. If one placed it in a tree (then) if the tree is rigid, it's a valid ''eiruv''. If one placed it in a (soft) tree or stalk, the ''eiruv'' is invalid. | צריך שיהא העירוב מונח במקום שאפשר לאכלו בין השמשות בלי עשיית איסור דאורייתא ולכן אם הניחו בגומא וכסהו בעפר לא הוי עירוב כסהו באבן הוי עירוב נתנו באילן אם האילן קשה הוי עירוב הניחו על אילן או קנה רך אינו עירוב |
95:11 If one placed the ''eiruv'' in the middle of a city then the whole city is considered as the place of one's ''eiruv'', and one can walk through all the city even if it's very large, and also outside the city through the environs and the Shabbat boundary, for one's considered to be like a resident of that city. | אם נותן את העירוב בתוך עיר אזי כל העיר נחשבת לו למקום עירובו ויכול ללכת כל העיר אפילו היא גדולה מאד וגם חוץ לעיר כדי עיבורה ותחום שבת שהרי נחשב כאלו הוא דר באותה העיר |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here