95:18 We have a received tradition that there are no boundaries above ten hands-breadth, therefore one who boarded a ship on Friday before the start of Shabbat, and the ship travelled, even a long way, in any case, when one arrives on Shabbat to the harbour and disembarks, one has from there 2000 cubits in each direction, since we assume that during the voyage of the ship, one was always more than ten hands-breadth from the ground, and so doesn't acquire the (Shabbat) resting place until the place where one arrives at dry land. However, if during Shabbat one left the ship and returned and entered into it, since it was Shabbat on the dry land one acquired there the (Shabbat) resting place, and if the ship travelled afterwards outside the boundary, then one has there only (the) 4 cubits according to the law of one who goes out of the boundary. Similarly, if the ship was on Shabbat in a place where there isn't ten hands-breadth to the ground, one acquired there the (Shabbat) resting place, if one is unsure whether one was in such a place or not, one should be lenient. | קיימא לן דאין תחומין למעלה מעשרה טפחים ולכן מי שבא לתוך ספינה בערב שבת קודם הכנסת שבת והלכה הספינה אפילו דרך רחוקה מכל מקום כשהגיע בשבת לנמל ויצא יש לו משם אלפים אמה לכל צד כי מסתמא בהליכת הספינה הוא תמיד למעלה מעשרה טפחים מהקרקע ולא קנה שביתה עד המקום שהוא בא ליבשה אבל אם בתוך השבת יצא מן הספינה וחזר ונכנס לתוכה מאחר שהיה בשבת ביבשה קנה שם שביתה ואם הלכה הספינה אחר כך חוץ לתחום אזי אין לו שם אלא ארבע אמות כדין יוצא חוץ לתחום וכן אם היתה הספינה בשבת במקום אחד שאין שם עשרה טפחים עד הקרקע קנה שם שביתה ואם מסתפק אם היתה במקום כזה או לא אזלינן לקולא |
96:1 It's customary that one delays the evening prayers,1 and when one
says ''He, being merciful'' and ''Bless the Lord'' one extends the
melody so as to add from the profane to the holy. In the evening prayers
one says ''You have favored us''. If one forgot and didn't say, then if
one remembered before saying (G-d's) name from the blessing, one says it
at the place where one remembered then say ''O grant us knowledge...'',
השם however, if one remembered after one said (G-d's) name, one finishes
the blessing ''O grant us knowledge...'' and doesn't go back, because
one will make Havdala afterwards on a cup, one should just be very
careful not to do any work or eat anything before making Havdala (with
wine) on a cup. If one did work or tasted (food) one needs to pray
again. (One who doesn't have a cup (of wine) to make Havdala over, and
forgot to say ''O grant us knowledge...'', there are for him other
laws.)
1) On Shabbat night for out Shabbat. | נוהגין שמאחרין תפלת ערבית ובאמירת והוא רחום וברכו ממשיכין בנגון כדי להוסיף מחול על הקודש בתפלת ערבית אומרים אתה חוננתנו ואם שכח ולא אמר אם נזכר קודם שאמר את השם מן הברכה אומרו במקום שנזכר וגו' אומר וחננו וכו' אבל אם נזכר עד לאחר שאמר את השם גומר את הברכה חונן הדעת ואינו חוזר שהרי יבדיל אחר כך על הכוס רק שיזהר מאד שלא לעשות שום מלאכה ושלא יטעום כלום קודם שיבדיל על הכוס ואם עשה מלאכה או טעם צריך לחזור ולהתפלל ומי שאין לו כוס להבדיל עליו ושכח לומר אתה חוננתנו יש לו דינים אחרים |
96:2 After the Shemoneh Esreh we say Half Kaddish, afterwards we say
''May the favor...''1 because this is a song of blessing where Moshe
blessed Israel when they had finished the work of (building) the
sanctuary. It should be said while standing, and it's customary to (say)
twice the last verse ''With long life...'' Afterwards, we say ''You,
Holy...'' and the arrangement of the Kedusha that belongs to ''May the
favor'', since due to the work of (building) the sanctuary the Divine
Presence dwells with Israel, and this is ''You, Holy G-d, are enthroned
amidst the praises of Israel''.2 If a festival occurs during the
following week, even on out Shabbat, we don't say ''May the favor'' or
''You, Holy...'' because when we say in ''May the favor'' ''the work of
our hands establish You'', there needs to be six whole days that are
suitable for work, and because we don't say ''May the favor'' also
''You, Holy...'' isn't said as they are connected together. After ''May
the favor'' and ''You, Holy...'' we say full Kaddish, and afterwards we
say ''G-d grant you...'' and all these additions after the evening
prayers on out Shabbat are in order that the Jews delays finishing the
order of the prayers so as to extend the time before the wicked have to
return to Hell3 for the (return) waits for them until the last Jew has
completed his prayers.
1) Psalm 90:17, followed by Psalm 91 ''He who dwells in the shelter of the most high...'' 2) Psalm 22:4. 3) The wicked are supposed to be released from their punishment when Shabbat comes in, and only have to go back when we, Israel, have finished making Shabbat out. | לאחר שמונה עשרה אומרים חצי קדיש אחר כך אומרים ויהי נועם לפי שהוא מזמור של ברכה שבו בירך משה את ישראל בשעה שסיימו מלאכת המשכן ויש לאמרו מעומד ונוהגין לכפול את הפסוק האחרון אורך ימים וגו' אחר כך אומרים ואתה קדוש וגו' וסדר קדושה ששייך לויהי נועם שעל ידי מלאכת המשכן שרתה שכינה בישראל וזהו ואתה קדוש יושב תהלות ישראל אם חל יום טוב בשבוע הבא אפילו בערב שבת אין אומרים ויהי נועם ואתה קדוש דכיון שאומרים בויהי נועם ומעשה ידינו כוננהו צריך שיהיו כל ששת ימים ראוי למלאכה וכיון שאין לומר ויהי נועם גם ואתה קדוש אין אומרים דשייכי להדדי לאחר ויהי נועם ואתה קדוש אומרים קדיש שלם ואחר כך אומרים ויתן לך וכל זה האריכות שמאריכין לאחר תפלת ערבית במוצאי שבת הוא כדי שישהו ישראל בהשלמת סדריהם כדי להאריך לרשעים מלחזור לגיהנם כי ממתינים להם עד שישלימו כנסיה האחרונה שבישראל את סדריהם |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here