Audio by Ushy Fried

95:15 One doesn't put down boundary ''eiruvin'' neither on Shabbat nor on a festival, therefore if a festival falls on Friday and one wants to go (somewhere) on Shabbat, one needs to place the ''eiruv'' on the eve of the festival. Similarly, on a festival (that comes) after the Shabbat, and one wants to go (somewhere) on the festival, one needs to place the ''eiruv'' on Friday. (the law of one who sets up an ''eiruv'' by walking there, is in the Shulchan Aruch Chapter 409:7, and the law of a festival next to Shabbat or the second day of a festival in the galut, and one wants to make an ''eiruv'' for the one day on this side, and for the second day on the other side, is in Chapter 416). אין מניחין עירובי תחומין לא בשבת ולא ביום טוב ולכן אם חל יום טוב בערב שבת והוא רוצה ללכת בשבת צריך להניח את העירוב בערב יום טוב וכן ביום טוב לאחר השבת ורוצה ללכת ביום טוב צריך להניח את העירוב בערב שבת דין המערב ברגליו בשלחן ערוך סימן ת''ט סעיף ז' ודין יום טוב הסמוך לשבת או שני ימים טובים של גליות ורוצה לערב ליום אחד לצד זה וליום שני לצד זה בסימן תט''ז
95:16 The property and animals of a person are like his feet, and in a place where one isn't allowed to go, also them a person isn't allowed to lead. If one loaned them to another or rented them or gave them to someone to look after, then they are like the feet1 of the one who has them, and even if he's a Gentile, the animals and property acquire (the Shabbat) rest at his place, furthermore, also the property of the Gentile acquire (the Shabbat) rest of the place where they are at twilight.

1) Are subject to the same laws as he is.

כליו ובהמותיו של אדם הרי הם כרגליו ובמקום שהוא אינו רשאי להלך גם אותן אין אדם רשאי להוליכן ואם השאילן לאחר או השכירן או מסרן לשמירה הרי הם כרגליו של זה שהם אצלו ואפילו הוא אינו יהודי קנו הבהמה והכלים שביתה אלו ולא עוד אלא גם החפצים של אינו יהודי קונים שביתה במקומם שהיו בין השמשות
95:17 A Gentile that brought fruit from a place where there is no concern that they were picked on the (Shabbat) day, (and similarly with all things that we have no concern there was done on them on the (Shabbat) day (forbidden) work) but there is a prohibition of boundaries.1 If he brought them for himself, or for another Gentile, they are allowed to the Jew immediately even for eating, but they are forbidden to be carried except 4 cubits, unless they were brought into the house, or the city has an ''eiruv'' set up then it's allowed to carry in the whole city, for every place where it's allowed to carry there is considered as being inside the four cubits. If he brought them in for a Jew, they are forbidden to this Jew and all his household, up to the evening2 in order to use them, that is, until the time when they can bring them in. In any event, one's allowed to carry within 4 cubits, or in a place where it's allowed to carry. If it's not known whether they had been brought in from outside the boundary, it's also forbidden, unless it's more probable that they weren't brought in from outside the boundary.

1) Because they were brought from outside the Shabbat boundary. 2) Until out Shabbat.

נכרי שהביא פירות במקום שאין לחוש בהם שנתלשו היום וכן בכל דבר שאין לחוש שנעשה בו היום מלאכה אלא שיש איסור תחומים אם הביאם בשביל עצמו או בשביל אינו יהודי אחר מותרין לישראל מיד אפילו באכילה אלא שאסורין לטלטלם חוץ לארבע אמות אלא אם כן הביאם תוך הבית או שהעיר מתוקנת בעירובין אזי מותרין בטלטול בכל העיר שכל מקום שמותרין לטלטל שם נחשב כמו תוך ארבע אמות ואם הביאן בשביל ישראל אסורין לישראל זה ולכל בני ביתו עד לערב כדי שיעשו דהיינו זמן שהיו יכולים להביאם ומכל מקום מותרין לו בטלטול תוך ארבע אמות או במקום המותר בטלטול ובספק אם הובאו מחוץ לתחום גם כן אסורים אלא אם כן יש לתלות יותר שלא הובאו מחוץ לתחום

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here