95:12 If there is within the (Shabbat) boundary a city which is walled,
or has an ''eiruv'' set up, it (the city) is not measured and doesn't
count for more than four cubits, provided the Shabbat boundary reaches
outside the city, for example, that from the ''eiruv'' up to the city is
500 cubits, and the length of the city is 1000 cubits, then the city is
only considered as four cubits, and one has from outside the city, a
further 1496 cubits,1 and there's no difference between the side that's
before the ''eiruv'' and the side that's after the ''eiruv''. However,
if the Shabbat boundary ends in the middle of the city, one can't walk
any further since this is outside the boundary, for in this instance,
it's not considered for one as if the whole city was (just) four cubits.
1) Up to the Shabbat boundary. This comes from 2000 - 500 - 4. |
אם יש בתוך התחום איזה עיר שהיא מוקפת חומה או שהיא מתוקנת בעירובין אינה נמדדת ואינו עולה לחשבון אלא לארבע אמות ודוקא כשהתחום שבת מגיע עד חוץ לעיר כגון שמן העירוב עד העיר יש חמש מאות אמה ואורך העיר היא אלף אמה אז העיר אינה נחשבת אלא לארבע אמות ויש לו מחוץ לעיר עוד אלף וארבע מאות ותשעים ושש אמה ואין חילוק בין צד זה שלפני העירוב בין הצד שלאחר העירוב אבל אם התחום שבת כלה באמצע העיר אסור לו ללכת יותר כיון שהוא חוץ לתחום כי בענין זה לא נחשב לו כל העיר לארבע אמות |
95:13 Similarly, this is the law when one placed the ''eiruv'' close to the 2000 cubits outside the city. When one returns afterwards to the city and the 2000 cubits from ones' ''eiruv'' ends at the beginning of the city before ones' house, it's forbidden for one even to return home (this is the opinion of most authorities and this is the principle, see further in Eliyahu Rabbah). | וכן הדין כשהניח את העירוב קרוב לשני אלפים אמה מחוץ לעיר כשהוא חוזר אחר כך לעיר וכלו האלפים אמה ממקום עירובו בתחלת העיר קודם ביתו אסור לו אפילו לשוב לביתו כן הוא דעת רוב הפוסקים וכן עיקר עיין אליהו רבה |
95:14 One doesn't prepare a boundary ''eiruv'' except for the sake of a mitzvah, for example, to pray with ten or to meet ones' Rabbi or ones' friend coming back from a journey, or for a mitzvah feast or to take care of communal affairs or one is returning from a journey and wants to go to one's home, and the like. | אין מערבין עירובי תחומין אלא לדבר מצוה כגון להתפלל בעשרה או להקביל פני רבו או חבירו שבא מן הדרך או לסעודת מצוה או לפקח על עסקי רבים או שהוא בא מן הדרך ורוצה לילך לביתו וכדומה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here