94:6 How does one make the ''eiruv''? (the most preferred way) One of the house owners in the courtyard takes on Friday one whole loaf of his own, and gives it, through another, to all the residents of the courtyard, that is, he should say to the other, in (whatever) language he understands, as follows: ''Take this loaf and acquire a share with it on behalf of all the Jews living in this courtyard'' (or these courtyards) the latter takes the loaf and raises it a hand-breadth, and the one making the ''eiruv'' takes it from him and blesses: ''Blessed are You, O Lord our G-d, King of the Universe, Who has sanctified us with His commandments, and commanded us on the mitzvah of ''eiruv'', and (also) says: ''By means of this ''eiruv'' it will be allowed for us to take out and carry in from the houses to the courtyard and from the courtyard to the houses and from house to house, for all Jews living in the houses around this courtyard'' , and intend that everyone has the benefit of this loaf. , When Shabbat starts it's left in the house of the one making the ''eiruv'' and it's considered as if everyone is living in that house. Therefore it's allowed to carry from the houses to the courtyard and from the courtyard to the houses and in all the courtyard. | כיצד עושין את העירוב מן המובחר אחד מבעלי הבתים שבחצר לוקח בערב שבת ככר אחד שלם משלו ומזכה אותו על ידי אחר לכל הדרים בחצר דהיינו שיאמר לאחר בלשון שהוא מבין ענין זה קח ככר זה וזכה בו בשביל כל הישראלים הדרים בחצר זה או בחצרות אלו ולוקח זה את הככר ומגביהו טפח והמערב לוקחו ממנו ומברך ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו על מצות עירוב ואומר ''בהדין עירובא יהא שרי לנא לאפוקי ולעיולי מן הבתים לחצר ומן החצר לבתים ומבית לבית לכל ישראל הדרים בבתים שבחצר הזה'' וכיון שכולם זכו בככר זה ובהכנסת שבת הוא מונח בבית הזה של המערב נחשבים כאלו כולם דרו בבית הזה ולכן מותרים לטלטל מבתים לחצר ומחצר לבתים ובכל החצר |
94:7 One must grant (the share) only through another, therefore one shouldn't grant (it) by his minor son or daughter, even if they are not eating at his table, because their hands are considered as his hands, but by another minor he can grant it. (because by Rabbinic law a minor can grant to others). If possible he shouldn't grant it by his wife, as he supports her, and not by his grown-up son or daughter, if they eat at his table, because some (authorities) say that they too are as his hands. In any event, if there isn't anyone else, it can be granted by them. If the son is married, even though he eats at his father's table, it's accepted by all that he can grant (it) by his (the son's) hand. | צריך לזכות דוקא על ידי אחר ולכן לא יזכה על ידי בנו ובתו הקטנים אף על פי שאינם סמוכים על שלחנו משום דידם כידו אבל על ידי קטן אחר יכול לזכות דבמידי דרבנן קטן זוכה לאחרים ואם אפשר לא יזכה על ידי אשתו שמעלה לה מזונות וגם לא על ידי בנו ובתו הגדולים אם הם סמוכים על שלחנו משום דיש אומרים דגם אלו נחשבים כידו ומכל מקום בדלית ליה איש אחר יכול לזכות על ידיהן ואם הבן נשא אשה אף על פי שסמוך על שלחן אביו לכולי עלמא יכול לזכות על ידו |
94:8 What is the required amount for the ''eiruv''? If there are 18
house owners or less the amount is about a dried fig (which is like one
third of an egg)1 to each one, apart from the one who made the ''eiruv'',
and left it in his house (for he doesn't need to give a loaf since he
lives there anyway) if they are more than 18 even if they are (as much
as) one thousand, its' amount is (enough) food for two meals which is
(the size of) 18 dried figs, which is like 6 eggs, and some
(authorities) say that it's like 8 eggs, (and according to this 'like a
dried fig' is 4 ninths of an egg).
1) The 'size of an egg', is about twice the size of a k'zayit, according to Shiurei Torah and Rav Moshe Feinstein giving approximately 52 or 62 grams respectively. The Chazon Ish considers it the size of three k'zaytim, or close to 100 grams. So the amount here is between 17 and 33 grams. | כמה הוא שיעור העירוב בזמן שהם שמונה עשר בעלי בתים או פחות שיעורו כגרוגרות שהוא כמו שליש ביצה לכל אחד חוץ מזה שהוא עושה את העירוב ומניחו בתוך ביתו כי הוא אינו צריך ליתן פת כיון שבלאו הכי הוא דר שם ואם הם יותר משמונה עשר אפילו הם אלף שיעורו מזון שתי סעודות שהם שמונה עשרה גרוגרות שהם כמו ששה ביצים ויש אומרים שהם כמו שמונה ביצים ולפי זה כגרוגרות הוא כשליש ותשיעית ביצה' |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here