Audio by Ushy Fried

94:27 If a festival fell on Friday and the ''eiruv'' became defective, even though the ''eiruv'' is useful also on the festival for things that are not essential, they didn't say that because it's allowed on the festival it's also allowed on Shabbat, because the festival and Shabbat are two (different kinds) of sanctity. אם חל יום טוב בערב שבת ונתקלקל אז העירוב אף על גב דהעירוב מועיל גם ליום טוב לענין דברים שאינם לצורך לא אמרינן הואיל והותר ליום טוב הותר גם לשבת משום דיום טוב ושבת שתי קדושות הן
95:1 It's forbidden to go on Shabbat or a festival, from one's resting place,1 more than the boundary which is 2000 cubits,2 and ''a man's space'' which is 4 cubits.3 So if one was at twilight time in a field, but on Shabbat (one was) in a city, the whole city (is considered) one's place, and the environs of the city are considered also as the city. And what is the environs ? 70 and two thirds cubits, and are part of the city even though there are no buildings, and this is called the city enclosure, and from the place which includes this, one starts to measure the Shabbat boundary.

1) The place where one made in Shabbat or the festival. 2) One cubit is six hand-breadths, that is about 50-60 cm or about 18 inches, so 2000 cubits is about 1km or 1100 yards. 3) Everyone, on Shabbat, is surrounded by their own private domain of 4 cubits which moves with them.

אסור לצאת בשבת וביום טוב ממקום ששבת יותר מתחום שהוא שני אלפים אמה ומקומו של אדם הוא ארבע אמות והיינו אם היה בין השמשות בשדה אבל אם שבת בתוך עיר כל העיר הוא מקומו ועיבורה של העיר נחשב גם כן להעיר ואיזה הוא עיבורה שבעים אמה ושני שלישי אמה ושייך להעיר אף על פי שאין שם בנין והוא הנקרא קרפף העיר וממקום שיכלה מתחילין למדוד תחום שבת
95:2 A walled city, even if it's very large, one can go through all of it (including) its environs, and from there (we measure) the Shabbat boundary. Similarly, a city that isn't walled but the houses are close to each other, while (the distance) between the houses is no more than 70 cubits and two thirds, they are considered as if joined and part of the city, even if (to cross the city) is a journey of several days, and from the last house we measure the enclosure and the Shabbat boundary. עיר שהיא מוקפת חומה אפילו היא גדולה מאד מהלך את כולה ועיבורה ומשם תחום שבת וכן עיר שאינה מוקפת חומה והבתים סמוכים זה לזה כל שאין בין בית לבית יותר מן שבעים אמה ושני שלישים נחשב חיבור ושייך להעיר אפילו הוא מהלך כמה ימים ומבית האחרון מודדין את הקרפף ותחום שבת

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here