94:24 In many communities they combine all the thoroughfares and streets
with an ''eiruv'' (for example, with the shape of a door and the like)
and they rent the franchise from the authorities1 so that they can carry
in all the city. One needs to do all the procedures using a Rabbi who is
expert and learned. In these places it's customary to place the ''eiruv''
in the (main) synagogue (because it has the status (of belonging to the)
community and doesn't actually need to be a residence).
1) Non-Jewish. |
בהרבה קהלות מתקנים כל המבואות והרחובות בעירובין דהיינו בצורת הפתח וכדומה ושוכרין רשות מן הנכרים למען יוכלו לטלטל בכל העיר וצריכין לעשות כל התיקונים על ידי רב מומחה ובקי ובמקומות אלו נוהגין להניח את העירובי חצרות בבית הכנסת משום דיש לו דין שותף ואינו צריך להיות דוקא בית דירה |
94:25 However, in places where the city hasn't set up an ''eiruv'', also when they set up an ''eiruv'' for the residents who are in the synagogue courtyard it's forbidden to place the ''eiruv'' in the synagogue, rather one needs to place it in a residence. | אבל במקומות שאין העיר מתוקנת בעירובין גם כשעושין עירובי חצרות בשביל הדיורין שבחצר בית הכנסת אסור להניח את העירוב בבית הכנסת אלא צריכין להניחו בבית דירה |
94:26 A city where they had set up an ''eiruv'' and the ''eiruv'' became defective on Shabbat, then (if) all the courtyards are (partitioned) correctly and they have no forbidden breaches, even if there in the courtyard several houses, it's allowed to carry there all the same Shabbat. Even though the ''eiruv'' is in one place, which is separated now from this courtyard, in any event it's allowed because on this point, they said about Shabbat that what was allowed, remains allowed. Because there is great concern (in case) many transgress and carry also in a place where it's forbidden since they are used to it being allowed, therefore if it can be repaired by a Gentile, it's allowed. If the cord across the form of a door became torn, and it's possible for a Gentile to repair it by (tying) a bow knot, or one knot and a bow above it, this is good to do. | עיר המתוקנת בעירובין ונתקלקל העירוב בשבת אז כל החצרות שהן כתיקונן ואין בהם פירצה האוסרת אפילו יש בחצר כמה בתים מותרין לטלטל שם כל אותו השבת ואף על פי שהעירובי חצירות הוא ברשות אחד שנחלק עתה מחצר זה מכל מקום מותר משום דלענין זה אמרינן שבת כיון דהותרה הותרה וכיון שיש חשש גדול שלא יכשלו רבים לשאת גם במקום שנאסר כיון שהורגלו בהיתר על כן אם אפשר לתקנו על ידי אינו יהודי מותר ואם נקרע החבל שבצורת הפתח ואפשר שהאינו יהודי יתקנו בעניבה או בקשר אחד ועניבה על גביו מה טוב |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here