Audio by Ushy Fried

94:12 One doesn't ''combine'' courtyards on a festival, and if a festival fell on Friday, one must do it on the eve of the festival. אין עושין עירובי חצרות ביום טוב ואם חל יום טוב בערב שבת צריכין לעשותו בערב יום טוב
94:13 One who eats in one place and sleeps in another place, the place where he eats is the main thing for this purpose1 and there he prohibits2 if he ate there his own (food) in a special room. However the place where he sleeps doesn't prohibit.

1) Whether he's included in the residents of the courtyard or not. 2) From carrying, the other residents of the courtyard, if he didn't join in with the ''eiruv''.

מי שאוכל במקום אחד וישן במקום אחר מקום אכילתו היא העיקר לענין זה ושם הוא אוסר אם אוכל שם משלו בחדר מיוחד אבל במקום שהוא ישן אינו אוסר
94:14 One who is a guest in a courtyard, some (authorities) say that even if he's staying in a house by himself, if he's not staying permanently, rather for thirty days or less, he doesn't prohibit the residents of the courtyard, and everyone is allowed to carry, whether from the residents' houses (or) whether from the guest's house. Even if there are many guests, and (only) one resident house owner. Especially that there is a resident house owner, even if he's a Gentile, since then the guests are nullified with respect to him. However, if all of them are guests, they prohibit one the other, as long as each one has a special room for eating in. If there is with them a Gentile they must rent his home as explained below. Some (authorities) say there is no difference between a guest and a house owner, and that everyone who has a special room to eat in there, is treated like a house owner and it's right to be strict from the beginning. They should make an ''eiruv'' without the blessing. After the event, one can rely on the first opinion. המתארח בחצר יש אומרים דאפילו נתארח בבית בפני עצמו אם לא נתארח דרך קבע אלא לשלשים יום או לפחות אינו אוסר על בני החצר וכולן מותרים לטלטל בין מבתי הבעלי בתים בין מבית האורח ואפילו אם האורחים רבים ובעל הבית אחד ודוקא בדאיכא בעל הבית קבוע אפילו הוא אינו יהודי דאז האורחים בטלים לגביה אבל אם כולם הם אורחים אוסרים זה על זה אם יש לכל אחד חדר מיוחד לאכילה ואם יש ביניהם אינו יהודי צריכין לשכור רשותו כדלקמן ויש אומרים שאין חילוק בין אורח לבעל הבית דכל שיש לו חדר מיוחד לאכול שם דינו כבעל הבית וכן יש להחמיר לכתחלה ויש להם לערב בלא ברכה ובדיעבד יש לסמוך על סברא הראשונה

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here