Audio by Ushy Fried

92:9 One who cooks on Shabbat for an ill person, it is forbidden for a well person to eat this, however after Shabbat it is permitted immediately1 also to a healthy person if it was cooked by a Jew.

1) Normally one has to wait, after Shabbat, the amount of the time it would take to cook this food, before one can eat it.

המבשל בשבת בשביל חולה אסור לבריא לאוכלו בשבת אבל למוצאי שבת מותר מיד גם לבריא אם בשלו ישראל
92:10 One who is forced to temporarily transgress a mitvah, even if it is a serious transgression, we don't disregard for him Shabbat in order to save him from the transgression. However, if he is being forced to give up the religion and become alienated from the community, even if it is a small boy or girl, all who are able are obliged to try to save him, even if they need to disregard a Torah Shabbat prohibition, just as we are obliged to disregard Shabbat for a dangerously ill person, it is written:1 ''The children of Israel shall keep the Sabbath'' and the Torah (sages) said (one should) disregard for him one Shabbat so that he can keep many Shabbatot. Even if one is uncertain whether one's efforts will be of use or not, in any case one is obliged to disregard Shabbat and try everything possible, just as one would disregard (Shabbat) for one in possible danger. However for a transgressor who (deliberately) wants to convert one doesn't disregard the Shabbat Torah prohibitions for him, because with a transgression one doesn't tell someone to sin for the merit of helping his fellow man. However, with Rabbinic prohibitions such as going beyond the Shabbat boundary or riding on horse-back or going in a waggon, also handling money and the like, one allows the disregard (of the prohibitions) in order to save him.

1) Ex. 31:16.

מי שרוצים לאנוס אותו שיעבור עבירה לפי שעה אפילו היא עבירה חמורה אין מחללין עליו שבת כדי להצילו מן העבירה אבל אם רוצים לאנוס אותו להמיר את הדת ולהוציאו מכלל ישראל אפילו הוא קטן או קטנה החיוב הוא על כל מי שבידו להשתדל להצילו אפילו צריך לחלל שבת באיסורי דאורייתא כמו שמחוייבין לחלל שבת בשביל חולה שיש בו סכנה דכתיב ושמרו בני ישראל את השבת אמרה תורה חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה ואפילו אם הוא ספק אם תועיל ההשתדלות או לא מכל מקום חייבין לחלל שבת ולהשתדל בכל מה דאפשר כמו שמחללין בשביל ספק פיקוח נפש אבל מי שפשע ורוצה להמיר אין מחללין עליו את השבת באיסור דאורייתא דכיון שפשע אין אומרים לאדם חטא בשביל שיזכה חברך ומכל מקום באיסור דרבנן כגון ללכת חוץ לתחום ולרכוב על גבי סוס או לילך בעגלה וכן לטלטל מעות וכדומה יש מתירין לחלל בשביל להצילו
93:1 As soon as a woman starts to feel the symptoms of childbirth, even if she is not certain, we call for her a mid-wife even from a place many miles away. מיד כשהתחלה האשה להרגיש סימני לידה אפילו היא מסופקת קוראין לה מילדת אפילו ממקום רחוק כמה פרסאות

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here