92:3 If a competent doctor, even if he is a gentile, or another who
understands, says that although at the moment the ill person is not in
danger, in any event, if we don't give him this treatment his illness
may become worse, and he may be in danger, even if the ill person says
he doesn't need, we listen to the doctor and disregard the Shabbat. If
the doctor says that if we don't give him this treatment he will
certainly die, and if we do it for him, he may live, we also, in this
case, disregard Shabbat.1
1) Even though it is not certain that we can save his life, so we may be disregarding Shabbat for no reason. |
אם רופא בקי אפילו הוא אינו יהודי או שאר מבין אומר שאף על פי שעתה עדיין אין החולה בסכנה מכל מקום אם לא יעשו לו רפואה זאת אפשר שתכבד עליו החולי ויכול לבא לידי סכנה אפילו החולה אומר שאינו צריך שומעין להרופא ומחללין את השבת ואם הרופא אומר שאם לא יעשו לו רפואה זאת ודאי ימות ואם יעשו לו יכול להיות שיחיה מחללין גם כן את השבת |
92:4 Any wound in the inside of the body, that is, from the lips
inwards, and also including the teeth, and the injury caused by a wound
or a swelling (caused by it) and the like, we disregard Shabbat for him,
and we don't need an assessment,1 because even if there are no experts
present and the ill person doesn't object, we do for him everything that
we would normally do on a weekday. However, if we know and recognise
(for) this ill person2 that we (can) wait, and we don't need to
disregard Shabbat, then we don't. Pains are not considered as injuries.
One whose tooth aches and he suffers from it to an extent that his whole
body is ill, may tell a gentile to remove it.
1) Of his condition, because it is enough that we are looking at an internal injury. 2) That their particular injury can wait for treatment | כל מכה שבפנים הגוף דהיינו מן השפה לפנים וגם השינים בכלל והיינו קלקול שמחמת מכה או בועה וכיוצא בזה מחללין עליו את השבת ואינו צריך אומד שאפילו אין שם בקיאים וחולה אינו אומר כלום עושין לו כל מה שרגילים לעשות בחול אבל כשיודעים ומכירים באותו חולי שממתין ואינו צריך לחלול שבת אין מחללין מיחושים אין נקראים מכה ומי שחושש בשינו ומצטער עליו מאד עד שחלה ממנו כל גופו מותר לומר לאינו יהודי שיוציאו |
92:5 Any wound on the outside of the hand or the foot, and also any injury caused by metal, and on a boil in the rectum, and also one who was bitten by a leech or by a mad dog, or by one of the reptiles, even if there is a doubt whether he will die or not, and also one who has a very high fever, we disregard Shabbat (to treat) these. However, for a regular fever we don't disregard (Shabbat) rather have him treated by a gentile. | מכה שעל גב היד ושעל גב הרגל וכן על כל מכה שנעשית מחמת ברזל ועל שחין שבפי הטבעת וכן מי שבלע עלוקה או שנשכו כלב שוטה או אחד מזוחלי עפר אפילו ספק אם ממית אם לאו וכן מי שיש בו קדחת חזק ביותר מחללין עליו את השבת אבל על קדחת המצוי אין מחללין אלא עושין על ידי אינו יהודי |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here