Audio by Ushy Fried

91:9 One who is distressed from eating too much food, is allowed to put his finger down his throat in order to make himself vomit.1

1) Using a drug to induce vomiting would be forbidden because of the rabbinical prohibition against medicine on Shabbat.

מי שמצטער מרוב המאכל שאכל מותר לתחוב אצבעו לתוך גרונו כדי שיקיא
91:10 A wound that is not dangerous:1 one shouldn't put on it a dressing even if it was prepared on Friday. Nor anything for treatment, even a leaf,2 or a piece of dry, old cloth,3 which also (helps) the healing. However, one can put on it something to protect against (irritation) and) scratching.4 If there was on it a dressing (prepared) on Friday, one can open one end and clean the wound, then open the other end and clean it. One shouldn't clean the dressing itself since this is (like the prohibited activity of) ''smearing''.5 If the dressing fell off the wound , onto the floor, one doesn't put it back.6 If it fell onto an object one replaces it.7 If (because the dressing fell off) one is very distressed it's allowed to tell a Gentile to put it back. However, it's forbidden to ask a Gentile to prepare a dressing on Shabbat, because smearing (the ointment) on the dressing is a biblical prohibition, and is even prohibited (to be prepared by) a Gentile, if one isn't completely ill.8

1) If the wound that is life-threatening, or causes severe pain, or threatens the normal functioning of a limb, there is no prohibition against applying a medical remedy on Shabbat. 2) That is known for its medicinal properties. 3) Not recommended today if one has access to sterile dressings. 4) Of course, one can and must do whatever is necessary to prevent infection or other deterioration of the wound. 5) One of the Biblically prohibited activities is ''Memareach'' - ''smearing'' - which applies to rubbing or spreading moldable substances (such wax, tar, cream) to give them a smooth surface. 6) The Sages were concerned that one might come to inadvertently smear the medication which is on the dressing (Mishna Berurah 328:81) 7) This is equivalent to it slipping slightly off its place, in which case it is certainly allowed to re-adjust it. 8) Either bedridden or sick enough that one feels like lying down.

מכה שאין בה סכנה לא יניח עליה רטיה אפילו עשאה מאתמול ולא כל דבר שהוא משום רפואה אפילו עלה או חתיכת בגד יבש וישן שהוא מרפא גם כן אבל נותן עליה איזה דבר לשמרה שלא תסרט היה עליה רטיה מאתמול מגלה קצתה ומקנח פי המכה וחוזר ומגלה קצתה השני ומקנחה ורטיה עצמו לא יקנח מפני שהוא ממרח נפלה הרטיה מעל גבי המכה על גבי הקרקע לא יחזירנה נפלה על גבי כלי יחזירנה ואם מצטער הרבה מותר לומר לאינו יהודי להחזירה אבל אסור לומר לאינו יהודי לעשות רטיה בשבת כי מירוח הרטיה הוא איסור דאורייתא ואסור אפילו על ידי אינו יהודי אם לא כשחלה כל גופו
91:11 It's forbidden to place a cloth on a wound which is bleeding, because the blood colors it, and even more so a red cloth, then one improves it.1 It's also forbidden to squeeze a wound to extract the blood, rather one should do it this way, wash in water or in wine to remove the blood, and afterwards wrap round it a bandage, and if the blood doesn't stop by the washing, place there cobwebs2 and wrap round it a bandage. However, some (authorities) don't allow this, because cobwebs are medicinal. Therefore, if possible it should be done by a Gentile.

1) By making it even redder in color. 2) The use of cobwebs (spider webs) on wounds is a very old method of helping blood clot and preventing infection.

אסור להניח בגד על מכה שיוצא ממנה דם מפני שהדם יצבע אותו ומכל שכן בגד אדום שהוא מתקנו וגם אסור לדחוק במכה להוציא את הדם אלא כיצד עושה רוחץ במים או ביין להעביר הדם ואחר כך יכרוך עליו סמרטוט ואם אין הדם פוסק על ידי רחיצה יניח שמה קורי עכביש ויכרוך עליה סמרטוט אך יש מפקפקים בזה משום דקורי עכביש מרפא על כן אם אפשר יש לעשות על ידי אינו יהודי

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here