9:13 A tzitz (single fringe) where there is
torn from it one thread of the four threads (which are folded to form
eight), and there is enough left of it to make a loop, that is, (the
length of) four thumb-breadths, or even if parts of two threads have
been torn off and four thumb-breadths are left of each, but the other
two threads are the full size, is still valid. But if three threads have
been damaged, even though there is left of each four thumb-breadths and
the fourth thread is perfect; or if only one thread has been damaged so
that less than four thumb-breadths are left of it, even though the
(remaining) three threads are perfect, in any event, (the tzitzit) are
unfit, (except in an emergency). It follows that if one thread is torn
out of the eight fringes that hang down even if it is completely
missing, the tzitzit are valid beyond any doubt, since (actually), this
is only one-half of the thread, and of the other half there is still
enough to make a loop with it, and more. If two of the fringes have been
torn off and there does not remain from them four thumb-breadths of
each, if it is probable that these two (torn) fringes belong to one
thread, the tzitzit are rendered unfit. However, if one is certain that
they belong to two (different) threads, as for instance at the time one
tied them, one had always been careful to tie four ends of one side and
four ends of the other side, (1) and now the two fringes that have been
torn off are both on one side of the knot, if so then these surely are
from (just) two threads; and since there is still left of each thread no
less than the length of four thumb-breadths on the other side of the
knot, and the (remaining) two threads are perfect, the tzitzit are
considered valid. If one of the threads is torn where it is inserted in
the hole, the (tzitzit) are rendered unfit. The law that stated that if
one thread is torn off and there is enough left of it with which to make
a loop, they (the tzitzit) are still valid, is true only if, when
originally put in, all the threads were of the prescribed length and
afterwards became torn, but if at the time of making them, there was
even one short thread, no matter to what extent from the prescribed
length, they (the tzitzit) are unfit.
(1) In other words one is sure one never mixed them up. |
ציצה שנפסקה ממנה חוט מארבעת החוטין שהם כפולים לשמנה ונשאר ממנו כדי עניבה דהיינו ד' אגודלין או נפסקו שנים ונשאר מכל אחד ד' אגודלין ושני חוטים הם שלמים כשיעור כשרה אבל אם נפסקו ג' חוטין אפילו נשאר מכל אחד ד' אגודלין והחוט הרביעי הוא שלם או שנפסק אפילו רק חוט אחד ולא נשאר ממנו ד' אגודלין אף על פי שג' חוטין הם שלמים מכל מקום פסולה אם לא בשעת הדחק ולכן אם נפסק חוט אחד משמונת החוטין התלויין אפילו נפסק לגמרי עד החוליות פשיטא דכשרה כיון שחוט זה אינו רק חצי חוט והרי יש עדיין בחציו השני כדי עניבה ויותר ואם נפסקו ב' חוטין ולא נשאר מהם בכל אחד ד' אגודלין אם יש לחוש שמא שני חוטים אלו הם חוט אחד אם כן הציצה פסולה אבל אם הוא בטוח שהם משני חוטין כגון שבשעת קשירתם דקדק לקשור תמיד ד' ראשים שבצד זה עם ד' ראשים שבצד זה ועתה נפסקו ב' ראשים מצד אחד של הקשר אם כן הרי הן בודאי מב' חוטין וכיון שיש בכל חוט עדיין שיעור ד' אגודלין ויותר בצד השני של הקשר ושני החוטין הם שלמים הרי הציצה כשרה אם נפסק חוט אחד במקום שהם תלוים בנקב פסולה זה שאמרנו שאם נפסק חוט אחד ונשאר ממנו כדי עניבה כשרה זהו דוקא אם בשעת עשיה היו כל החוטין ארוכים כשיעור אלא שאחר כך נפסקו אבל אם בשעת עשיה היה אפילו רק חוט אחד קצר רק משהו מן השיעור פסולה |
9:14 The threads of the tzitzit must be twisted, and if any thread has become untwisted, the untwisted part is considered as entirely cut off and non-existent. |
חוטי הציצה צריכין להיות שזורין ואם איזה חוט נפרד משזירתו אזי כל הפרוד נחשב כאלו נקצץ ואינו |
9:15 A tallit which has fringes and consists of two parts, as is the case with many of our fringed garments, which are made of two pieces joined together. Occasionally (such a tallit) is taken apart for washing or for mending it, and after that it is sewed back together. Because we rely that each part is large enough to wrap oneself with it, then it suffices to remove two tzitzit from either of the parts, and after joining (back) the tallit put them (the tzitzit) back in again and tie them. But if each part is not by itself large enough to wrap oneself with it, then all the tzitzit (from both parts) must be removed. (because the parts were separated, each part lost (the commandment) of fringes, and after they are joined together again, they require fringes, and if we left on the originals they are invalid because of ''You shalt make,'' and not use what has already been made. as explained above in Law 6.) If one part is large enough to wrap in and the other part does not have (enough) to wrap in, then the tzitzit should be removed from this part which did not have enough to wrap in. | טלית שיש בו ציצית ונחלק לשני חלקים כמו שהוא שכיח בהרבה טליתים שלנו שהם מחוברים משני חלקים ולפעמים מפרידין אותו כדי לכבסו או לתקנו ואחר כך חוזרין ומחברין אותם בתפירה כיון דמסתמא יש בכל חלק כדי להתעטף בו על כן די אם יטול שתי הציציות מאיזה חלק שירצה ולאחר שיחבר את הטלית יחזור ויקשרם אבל אם אין בכל חלק בפני עצמו כדי להתעטף בו צריך להסיר כל הציצית משום כשנתפרדו החלקים נפטר כל חלק מציצית ולאחר ששוב נתחברו ונתחייב בציצית אם ישארו בו הראשונות פסול משום תעשה ולא מן העשוי כדלעיל סעיף ו ואם בחלק אחד יש בו כדי עיטוף ובחלק שני אין בו כדי עיטוף יסיר את הציצית מחלק זה שאין בו כדי עיטוף |
To subscribe click here.