Audio by Ushy Fried

91:18 A Gentile doctor who is preparing smallpox (vaccine) for children, if the Jew can pay him money to do (the innoculation) after the Shabbat he should do so,1 but if not, and it needs to be done on Shabbat, then the Jew shouldn't hold the child2 rather a Gentile should hold him.

1) This applied to Jews living in countries where there was a compulsory government program of innoculation, which might happen to fall on the Shabbat. 2) While he's receiving the innoculation.

רופא אינו יהודי שהוא מרכיב אבעבועות לילדים אם יכול הישראל לפייסו בממון שיעשה לאחר השבת יעשה כן ואם לאו וצריכין לעשות בשבת אל יחזיק ישראל אז את הילד אלא אינו יהודי יחזיקו
92:1 One over-rides Shabbat if there is danger to life as for all the other Mitzvot in the Torah. Therefore, one who is dangerously ill and is of good character, even though who sometimes transgresses due to desires, and even if it is a one-day old baby,1 it is a mitzvah to disregard Shabbat for it. If the ill person doesn't want (to allow it) we force him because it is a great sin for him to be foolishly righteous and not be cured because of some prohibition, and about him it was said:2 ''and surely your blood of your lives I will require'' and the one who hastens to disregard Shabbat for an ill person who is in danger is praiseworthy. Even if there is present a gentile, one should try to do it by a Jew. Everyone who disregards Shabbat for a person who is dangerously ill, even though he is not needed, has earned a reward, for example, if the doctor said that this ill person needs a dried fig, and nine people ran and each one picked a fig and brought it, to each one is a reward from Hashem, may His name be blessed, even if he was cured by the first one. Similarly, for any case of danger to human life, even a doubtful (case of) danger to human life, it is a Mitzvah to disregard Shabbat for him, and to do for him all Torah forbidden actions, because there is nothing more important for you than saving human life, for the Torah wasn't given except for the sake of the living, as it is said:3 ''which if a man do, he may live by them''. This wa explained as ''live by them'' and not ''die by them'' apart from idol worship, incest and murder4 on which one should let oneself die rather than transgress.

1) And so may not be expected to live anyway. 2) Gen. 9:5. 3) Ezekiel 20:11. 4) One is not allowed to carry out any of these three forbidden acts, even to save a human life.

דחויה היא שבת אצל סכנת נפשות כמו שאר כל המצות שבתורה לכן חולה שיש בו סכנה והוא אדם כשר ואף על פי שלפעמים עושה עבירה לתיאבון ואפילו הוא תינוק בן יומו מצוה לחלל עליו את השבת ואם החולה אינו רוצה כופין אותו על כך ועון גדול הוא בידו להיות חסיד שוטה שלא להתרפאות בשביל איזה איסור ועליו נאמר ואך את דמכם לנפשותיכם אדרוש והזריז לחלל שבת בשביל חולה שיש בו סכנה הרי זה משובח ואפילו יש אינו יהודי לפנינו משתדלין לעשות על ידי ישראל וכל מי שחלל שבת בשביל חולה שיש בו סכנה אף על פי שלא הוצרך לו הרי זה יש לו שכר כגון שאמר הרופא חולה זה צריך גרוגרת אחת ורצו תשעה אנשים ותלש כל אחד גרוגרת והביא כלם יש להם שכר טוב מאת ה' יתברך שמו אפילו הבריא החולה בראשונה וכן בשביל כל פיקוח נפש ואפילו ספק פיקוח נפש מצוה לחלל עליו את השבת ולעשות בשבילו כל איסורי דאורייתא שאין לך דבר שעומד בפני פיקוח נפש כי לא נתנה התורה אלא למען החיים שנאמר אשר יעשה אותם האדם וחי בהם ודרשינן וחי בהם ולא שימות בהם חוץ מעבודה זרה וגילוי עריות ושפיכת דמים שהם ביהרג ואל יעבור
92:2 Any person who says: ''I know this ill person and he is in danger'', if there is not present an expert doctor to refute this, he is believed, and we disregard Shabbat for him. Even if one didn't say clearly rather said that it seems to him that we need to disregard (Shabbat) for him, we listen to him and we disregard (Shabbat) for him because with doubtful danger to life we are lenient.1 If one doctor says he is in danger and he needs a particular tretament, and another doctor says he doesn't need or the ill person says he doesn't need, we listen to the doctor who says he does need. If the ill person says that he needs a particular treatment, and the doctor says he doesn't need, we listen to the ill person. However, if the doctor says that this treatment will harm him, we listen to the doctor.

1) And disregard Shabbat for that person.

כל אדם שהוא אומר מכיר אני באותו חולה שהוא מסוכן אם אין שם רופא מומחה שמכחישו נאמן ומחללין עליו את השבת ואפילו אינו אומר בבירור אלא אומר שנראה לו שצריכין לחלל עליו שומעין לו ומחללין עליו משום דספק נפשות להקל אם רופא אחד אומר שהוא מסוכן ושהוא צריך לרפואה פלונית ורופא אחד אומר שאינו צריך או שהחולה אומר שאינו צריך שומעין להרופא שאומר שהוא צריך ואם החולה אומר שהוא צריך לרפואה פלונית והרופא אומר שאינו צריך שומעין להחולה אך אם הרופא אומר שרפואה זו תזיקהו שומעין להרופא

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here