Audio by Ushy Fried

91:15 If one got a splinter it's allowed to remove it using a needle, provided one's careful not to draw blood, which would cause a bruise. נתחב לו קוץ מותר להוציאו במחט ובלבד שיזהר שלא יוציא דם דעביד חבורה
91:16 One who had to go to bed because of his illness, but isn't in danger, or he has pain that distresses him and (causes) his whole body to feel ill, so then even if he is still walking, he's considered like one who has taken to his bed, one can tell a Gentile to give him medicine, and cook for him. It's allowed for him to eat on Shabbat food cooked by a Gentile, because it's allowed for him on the (Shabbat) day food cooked by a Gentile. חולה שנפל מחמת חליו למשכה ואין בו סכנה או שיש לו מיחוש שמצטער וחלה ממנו כל גופו שאז אף על פי שהוא הולך כנפל למשכב דמי אומרים לאינו יהודי לעשות לו רפואה ולבשל בשבילו ומותר לו לאכול בשבת בישולי אינו יהודי כיון שהותר לו היום הבישול על ידי אינו יהודי
91:17 It's allowed for him to eat or drink (different) medications,1 and also to carry out medical treatment, whether by himself or by others, provided no forbidden (Shabbat) activities are involved, even Rabbinic prohibitions. However, anything which involves even a Rabbinic prohibition, it's forbidden to be done, except by a Gentile. If there isn't (available) a Gentile, one can allow to be done by a Jew a Rabbinic prohibition, in a different way.2

1) This law is a continuation of the previous law. 2) From the normal weekday procedure.

ומותר לו לאכול ולשתות סמי רפואה וכן לעשות איזה רפואה בין הוא בעצמו בין אחרים ובלבד שלא יהא בדבר איזה איסור מלאכה אפילו איסור דרבנן אבל כל שיש בו אפילו איסור דרבנן אסור לעשותו כי אם על ידי אינו יהודי ואם אין אינו יהודי יש להתיר לעשות על ידי ישראל איסור דרבנן על ידי שינוי

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here