Audio by Ushy Fried

9:10 If one takes off the tallit, intending to put it on again immediately, even if one went to the lavatory, when one returns and puts it on again, one need not bless over it (because according to the halacha it is allowed to go to the lavatory with it on, and so this is not considered as an interruption). But if one does not intend to put it on again soon, but then one changes one's mind and puts it on again, one must bless over it. If one's tallit slips off, accidently, but a part of it still remains on one's body, even though most of it fell off, since there remains on one part of the commandment, there is no need to return and bless (again) upon adjusting it, but if no part of it was left on one's body, even though one is holding it with one's hands, because there doesn't remain of the commandment (any part) on one's body, for, the (intent of the) commandment is not to hold the tallit in one's hands, but to wrap one's body with it. According one needs to bless when one puts it on again; If this happened to one during one's prayers, at a part which may not be interrupted, one should not (upon adjusting it) bless then, but wait until one is able to bless, then (after finishing the prayer) one takes the tzitzit in the hands and blesses. הפושט טליתו ודעתו לחזור וללבשו מיד אפילו הלך לבית הכסא כשחוזר ולובשו לא יברך עליו כיון דמצד הדין מותר ללכת בו לבית הכסא לכן לא הוי הפסק אבל אם היה דעתו שלא ללבשו מיד ונמלך וחזר ולבשו צריך לברך עליו ואם נפל טליתו ממנו שלא במתכוין אם מקצתו נשאר על גופו אף על פי שרובו נפל כיון שנשאר עליו קצת מן המצוה אינו צריך לחזור ולברך כשמתקנו עליו אבל אם לא נשאר כלום על גופו אף על פי שאחזו בידו כיון דלא נשאר מהמצוה על גופו דהא אין המצוה לאחוז את הטלית בידו אלא להתעטף בו גופו לכן צריך לברך כשחוזר ולובשו ואם אירע לו כן בתפלתו במקום שאין רשאי להפסיק לא יברך אז אלא ימתין עד שיוכל לברך ואוחז את הציצית בידו ומברך
9:11 It is permissible to borrow a tallit of another, occasionally, even without his knowledge, to pray in it and bless over it, because it is presumed that a person is glad if a commandment is performed with his property when no monetary loss is involved. But not to take it (the tallit) out from the place where it was, because the owner might be strict about this. If the tallit was folded, one should return it folded. On Shabbat, one does not fold it; and because, there is no folding this being one of the Shabbat prohibitions, the owner will forgive him. If he borrows somebody's tallit just to go up to (the reading of) the Torah, it is doubtful whether one should bless over it. One should, therefore, have it in mind that one does not want to acquire it, and in such event all authorities agree that there is no need to bless. But for a communal tallit, even if one just took it only to go up to (the reading of) the Torah, one must bless over it, because it's like his own.

 מותר ליטול טלית של חבירו באקראי בעלמא גם שלא מדעתו להתפלל בו ולברך עליו משום דמסתמא ניחא ליה לאינש דליעבד מצוה בממוניה במקום שאין חסרון כיס אבל לא יוציאו מן הבית שמונח שם כי אולי חבירו מקפיד על זה ואם היה הטלית מקופל יחזור ויקפלו ובשבת לא יקפלו דכיון שאין מקפלו משום איסור שבת חבירו מוחל לו והשואל מחבירו טלית רק לעלות בו לתורה יש ספק אם לברך עליו על כן יתכוין שאינו רוצה לקנותו ואז לכולי עלמא אין צריך לברך אבל על הטלית הקהל אפילו אינו נוטלו רק לעלות לתורה צריך לברך עליו דהוי כשלו

9:12 ''Wool'' (the word), without qualification, as mentioned in the Torah or by the legal authorities means either lamb's or ram's wool. A tallit where the warp (1) is of wool, and the woof (2) is of cotton or silk or something else similar; or vice versa, that the woof is of wool and the warp is of another kind, a G-d-fearing (man) should not bless over such a tallit. Some (authorities) hold that also tzitzit of wool do not release (from the obligation to bless) one, only a tallit which is of this (mixture) type. Similarly, if the tallit is of silk and the fringes of wool, one does not bless over it, but first blesses over a woolen tallit and puts this on, then removes it and puts on this (silk) one. However, if also the tzitzit are of silk, one may bless over it (but it is not customary in our countries to have silk tzitzit, that is tzitzit made for the commandment). If some of the tzitzit are of silk and some of wool, it is still worse; this should never be done.

(1) The lengthwise threads in a woven cloth. (2) Also weft - the breadthwise threads in a woven cloth.

סתם צמר האמור בתורה ובפוסקים הוא צמר רחלים ואילים וטלית שהשתי הוא של צמר והערב הוא של צמר גפן או משי וכדומה או להיפך שהערב הוא של צמר והשתי הוא ממין אחר ירא שמים לא יברך על טלית כזה משום דיש אומרים דגם ציצית של צמר אינן פוטרין רק בגד שהוא ממינו וכן טלית של משי והציצית הן צמר לא יברך עליו אלא יברך תחלה על טלית של צמר ויתעטף בו ואחר כך יסירו ויתעטף בזה אך אם גם הציצית הן של משי יכולין לברך עליו ולא שכיחי במדינתנו ציצית של משי דהא ציצית בעינן טויה לשמה ואם מקצת ציצית של משי ומקצתן של צמר גרע טפי ואין לעשות כן

To subscribe click here.

To unsubscribe click here.