Audio by Ushy Fried

88:14 However, when one doesn't need the permitted item, it's forbidden to handle it if there is on it a ''muktzeh'' item. Therefore, it's forbidden for one to carry a child even within a private domain, if he has in his hand a stone or some other ''muktzeh'' item. However, if the child is very attached (to the adult) such that if he was not carried he might make himself ill, and it's impossible to dislodge from his hand the stone or the like because he will scream and cry, then it's allowed to pick him up within a private domain. If the child is holding a coin,1 it's forbidden even to hold his hand,2 while walking, even within a private domain, and even if (the child) is very attached, because we are concerned that if the coin falls from the child's hand, he (the adult) will forget that the day is Shabbat and pick it up, thereby directly handling the ''muktzeh'' object. It's forbidden even if there is a risk of (the child) becoming ill, since there is no threat to (the child's) life if he isn't carried.3

1) Or any valuable item that the adult might be inclined to pick up if it were dropped by the child. 2) Others disagree, and rule that it's allowed to hold the child's hand while walking. It's best to follow the stringent view, unless there is a pressing need (See Biur Halacha 309:1). However, all agree that it's allowed for a parent to hold the hand of a child who is holding a non-valuable ''muktzeh'' object. 3) Obviously, if the child might make himself slightly ill, if he is not carried, then the coin should be shaken out of his hand, and the child picked up.

אבל בשאינו צריך להכלי המותר אסור לטלטלו אם יש עליו דבר מוקצה ולכן אסור ליטול בידיו תינוק אפילו ברשות היחיד אם יש בידו אבן או שאר דבר מוקצה אך אם יש להתינוק געגועין שאם לא יטלוהו יחלה וגם אי אפשר להשליך מידו האבן וכדומה מפני שיצעק ויבכה אז מותר ליטלו על ידיו ברשות היחיד ואם יש בידי התינוק איזה מטבע אסור אפילו לאחוז בידו והוא מהלך ברגליו ואפילו ברשות היחיד ואפילו יש לו געגועין משום דאיכא למיחש שמא תפול המטבע מידי התינוק וזה ישכח שהיום שבת ויגביהה ונמצא מטלטל מוקצה בטלטול גמור ואסור אפילו במקום סכנת חולי כיון שאין שם סכנת נפש אם לא יטלנו
88:15 A corpse is forbidden to be handled on Shabbat. However, one can remove the pillow from under him so that it won't get smelly, provided one doesn't move any limbs. If (the corpse's) mouth is slipping open, one may tie the jaw so that it won't open any further, but not in a way that will close what has opened, doing so would be considered moving a limb.1

1) See also Chapter 194, Law 12.

מת אסור לטלטלו בשבת אבל מותר לשמוט את הכר מתחתיו שלא יסריח ובלבד שלא יזיז בו שום אבר ואם היה פיו נפתח והולך קושר את הלחי בענין שלא יוסיף להפתח אבל לא כדי שלא יסגר מה שנפתח שאם כן היה מזיז אבר
88:16 If a fire breaks out and one fears that it may burn the corpse, it's allowed to carry it together with a permitted item, for example, one places a piece of food on it or next to it and carry the two together.1 If there is no food available, one puts on him a utensil or garment that is permitted to be handled, and if also these aren't available, one may carry him by himself.2 Regardless of the circumstances, one doesn't take him except to a place where it's allowed to carry into there. But to a place where it's forbidden to carry into, one mustn't carry him into, except by a Gentile.3

1) Carrying the corpse along with a permitted item, minimizes the appearance of ''muktzeh'' being carried (see Mishna Berurah 311:2). This method may only be used for a corpse, and not for other ''muktzeh'' items, due to the importance of protecting the dignity of a corpse. 2) The Sages were concerned that if saving the corpse from the fire wasn't allowed, one may come to put out the fire on Shabbat in a panic to save the corpse, thereby violating a Biblical prohibition (extinguishing a fire) rather than a rabbinical one (''muktzeh''). 3) For the many details and different opinions as to when, how and to where a corpse may be moved on Shabbat, see the Shulchan Aruch Chapter 311 and the Mishna Berurah there.

אם נפלה דליקה ויראים שלא ישרף המת מותרין לטלטלו אגב דבר היתר דהיינו שמניחין עליו או אצלו איזה דבר מאכל ומטלטל שניהם ביחד ואם אין דבר מאכל מניחין עליו איזה כלי או מלבוש שמותר בטלטול ואם גם זאת אין אזי מטלטלין אותו לבדו בין כך ובין כך אין מטלטלין אותו אלא למקום שמותרין להוציא לשם אבל למקום שאסורין להוציא אין להוציא כי אם על ידי אינו יהודי

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here