8:4 Water, and also tea, or coffee without sugar or milk may be taken before praying, even after dawn, because in these there is no aspect of (pampering oneself or) pride. This may be done even on the Sabbath and festivals when (before meals) kiddush must be said, it is allowed to drink one of these before praying and kiddush does not prevent this, because before the prayers the time for kiddush has not yet come, as kiddush is only (said) before a meal, that is, just before eating, for it is not allowed for one to eat before saying the morning prayers. | מים וכן תה או קפה בלא סוכר ובלא חלב מותר לשתות קודם התפלה אף לאחר שעלה עמוד השחר כי אין באלו משום גאות ואפילו בשבת ויום טוב שחייב בקידוש מותר לשתות דברים אלו קודם התפלה ואין הקידוש מעכבו כיון שקודם התפלה עדיין לא הגיע זמן קידוש דאין קידוש אלא במקום סעודה דהיינו סמוך לאכילה והרי אי אפשר לו לאכול קודם תפלת השחר |
8:5 It is forbidden (before praying in the
morning), to first go to a neighbor's house, to meet him and give him a
greeting or even to say to him: ''Good morning'' (1) or (in Ivrit)
''good morning'' (2) as it is said: (3) ''Withdraw yourselves from man,
whose breath is still in his nostrils; because for what is he to be
esteemed?'' This means, what is his importance, that you have advanced
his honor before My honor ? But if one met (a neighbor) by chance, from
the halacha, one is allowed to greet him. It is proper, however, to
alter one's (greeting) words, so that one remembers not to be delayed by
other matters before praying.
(1) ''Good morning'' in Aramit. (2) Some texts have ''Guten Morgen'', good morning in Yiddish, instead of ''Boker Tov''. (3) Isaiah 2:22 |
אסור להקדים לפתח חברו לקבל פניו וליתן לו שלום ואפילו לומר לו צפרא דמרא טב בוקר טוב שנאמר חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפו כי במה נחשב הוא כלומר במה חשבתו לזה שהקדמת כבודו לכבודי ואם פגעו דרך מקרה מצד הדין מותר ליתן לו שלום אך נכון לשנות בלשונו כדי שיתן לב שהוא אסור להתעכב בדברים אחרים עד שיתפלל |
8:6 Even to study (Torah) is forbidden one to begin after dawn. But if one is accustomed to go (regularly) to the synagogue and there is no fear that the time will go past, one is allowed. Also one who studies together (before praying) with others, and if they do not study now, they will lose their (time of) study, it is allowed to study with them because the collective merit of a group is very great. They must take care, however, not to go past the time set for praying. | אפילו ללמוד אסור לו להתחיל משעלה עמוד השחר אך מי שהוא רגיל לילך לבית הכנסת ואין לחוש שיעבור הזמן מותר לו וכן מי שהוא לומד עם אחרים ואם לא ילמדו עתה יתבטלו מלימודם מותר ללמוד עמהם כי זכות הרבים דבר גדול הוא ובלבד שישגיחו שלא לעבור זמן התפלה |
To subscribe click here.