Audio by Ushy Fried

84:12 It's allowed to go out on Shabbat wearing two garments one on top of the other, even if one doesn't need for oneself the second garment, rather one is taking it out for one's friend or the like, provided it's ones custom to occasionally (go out) also during the week1 wearing two garments like these, which are normally worn like this (even though that most of the time one doesn't dress like this). However, if it's not the normal practice to wear two garments like this, it's forbidden to go out in them on Shabbat, because the second is considered as a ''load''.2 This is also the law with (wearing) two pairs of socks and a large hat over a small cap (skullcap or ''kappel'') and the like.

1) According to the Mishna Berurah (301:133), even wearing two garments in a way that one would never usually wear them, is still only a violation of a rabbinical decree. In other words, once one is wearing an item, rather than carrying it, it is no longer a biblical violation, however the Rabbis prohibited wearing something in a way one would never normally wear it, because then it's obvious to others that one is trying to transport an object to a friend, rather than wear it for one's own benefit. 2) A ''load'' - ''masui'' - an object being carried rather than worn.

מותר לצאת בשבת בשני מלבושים זה על גב זה ואף על פי שאינו צריך לעצמו את המלבוש השני אלא שמוציאו לצורך חברו וכדומה ודוקא כשדרכו לפעמים גם בחול ללבוש שני מלבושים כאלו דהוי דרך מלבוש ואף על פי שברוב פעמים אינו לובש כן אבל אם אין הדרך לעולם ללבוש שני מלבושים כאלו אסור לצאת בהן בשבת משום דהשני הוי כמו משא וכן הדין בשני אנפלאות ובכובע גדול על כובע קטן כיפה קאפיל וכדומה
84:13 Two belts, one on top of the other: if it's the local custom to wear below a plain belt, , and above it an expensive belt, it's allowed to wear them like this also on Shabbat, even if at the moment one needs only one belt, and the second (belt) one is taking out for a friend. However, if it's not common practice to wear two belts, even if one wants to wear (the second one) for oneself, it's forbidden to do so. Since one belt is enough, the second is considered as a ''load''.1 In any event, it's allowed to go out with two belts when one is wearing something between them, for example, the bottom one on the trousers and the upper one on the coat, as then one gains benefit and use from both of them.

1) According to the Mishna Berurah (301:133), even wearing two belts in a place where that isn't the common practice, is still only a violation of a rabbinical decree. In other words, once one is wearing an item, rather than carrying it, it's no longer a biblical violation, however the Rabbis prohibited wearing something in a way that it's not usually worn, because then it's obvious to others that one is trying to transport the object to a friend, rather than wear it for one's own benefit.

ושתי חגורות זו על גב זו אם מנהג המקום לחגור כך למטה חגורה גרועה ועליה חגורה חשובה מותר לחגור כך גם בשבת ואף על פי שעתה אין לו צורך רק באחת והשניה מוציאה לצורך חבירו אבל אם אין הדרך לחגור בשתי חגורות אף על פי שהוא רוצה לחגור כן בשביל עצמו אסור דכיון שיש לו די באחת הוי השניה כמו משא ומכל מקום מותר לצאת בשתי חגורות כשיש מלבוש מפסיק ביניהן כגון התחתונה על המכנסיים והעליונה על גבי הסרבל שאז יש לו הנאה ותועלת משתיהן

84:14 A handkerchief which one uses to clean the nose, it's customary to wrap it around underneath the upper garment above the trousers, but one should be careful not to make in it two knots one above the other, and a G-d fearing person, if he's accustomed to put on straps which hold the trousers (braces) should take them off on Shabbat, so that the handkerchief (as a belt) will be needed for him. Some are accustomed to wrap it round the neck, and this isn't allowed unless he doesn't have there another neck-kerchief, and he's accustomed to sometimes wrap round there a kerchief because of the cold and tie it with a permitted knot. However, if he just puts it on his neck with the ends hanging down in front of him, this is definitely forbidden. Similarly, to wrap it round the foot or round the hand and to go out with it, is forbidden. מטפחת שמקנחים בה את האף נוהגין לכורכה תחת הבגד העליון על המכנסים ויזהר שלא לעשות בה שני קשרים זה על גב זה וירא שמים אם הוא נוהג לישא רצועות המחזיקות את המכנסים כתפיות יסירן בשבת כדי שתהא לו המטפחת לצורך ויש נוהגין לכורכה סביב הצואר וזה אינו מותר אלא אם אין לו שם מטפחת אחרת והוא רגיל לפעמים לכרוך שם מטפחת מפני הקור ויקשריה בהיתר אבל אם נותנה רק על הצואר והקצוות תלויות לה לפניו זהו איסור גמור וכן לכורכה סביב הרגל או סביב היד ולצאת בה אסור

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here