Audio by Ushy Fried

83:3 An area that has been enclosed not for a dwelling but is not larger than two seah, one is allowed to carry in it. If there is adjacent to it a courtyard, it is also allowed to carry from it to the courtyard and from the courtyard to it articles that were in it or in the courtyard,1 because it is considered as one domain with the courtyard. However it is not one domain with the house so articles in it are forbidden to be carried into the house, and articles in the house are forbidden to be carried out to there.

1) When Shabbat began.

מקום שמוקף שלא לשם דירה והוא אינו גדול מבית סאתים שמותר לטלטל בתוכו אם יש בסמוך לו חצר מותר גם כן להוציא מתוכו לחצר ומחצר לתוכו כלים ששבתו בתוכו או בחצר כי נחשב לרשות אחת עם החצר אבל אינו רשות אחת עם הבית שהכלים ששבתו בתוכו אסור להכניסן לתוך הבית והכלים ששבתו בבית אסור להכניסן לשם
83:4 An area that was enclosed not for the purposes of a dwelling, that is, in the beginning it was enclosed with partitions and afterwards they built there a house for living in, or opened into it a doorway from the house, what must one do to change its status to an area ''enclosed for the purpose of a dwelling'' ? One makes a gap in the partitions of more than ten cubits (because 10 cubits is considered a doorway and more than this is a ''breach'') and (halachically) nullifies the partitions,1 and afterwards one closes it (the breach) in,2 and it is (again) considered as ''enclosed for the purpose of dwelling''.

1) So the area is no longer considered as ''enclosed''. 2) The breach does not have to be made through the entire height of the wall, because once a partition is less than 10 handbreadths high, it is no longer halachically considered a partition. Similarly, One need not repair the entire breach, rather, one could repair everything except ten cubit of it, then create a ''shape of doorway'' in the remaining ten cubit space. See Ch. 82:4-6 for more details.

מקום שהוקף שלא לשם דירה דהיינו שמתחלה הקיף במחיצות ואחר כך בנה שם בית דירה או שפתח לשם פתח מביתו מאי תקנתיה לעשותו מוקף לדירה יפרוץ במחיצות מקום יתר על עשר אמות כי עשר אמות חשוב כפתח ויתר מיכן הוי פירצה ונתבטלו המחיצות ואחר כן יגדור אותה ונחשב מוקף לדירה

83:5 A courtyard which is more than two seah, and one planted in it trees, does not have its status as a dwelling cancelled,1 and it is still considered as ''enclosed for the purpose of a dwelling'', because one normally relaxes under the shade of trees. But if one planted seeds in it and they (cover) most of the courtyard, (even if they are not in one place but spread out),2 this cancels (its status as an area enclosed for) a dwelling and the whole (courtyard) is considered as a garden. If (the planted area) is a minority of the courtyard, or (the area) is less than two seah, the (garden) does not change (the status) of the courtyard and it all has the status of a courtyard. However if it (the planted area) is more than two seah (in one place) the planted area is considered as a ''semi-public domain'' and the rest of the courtyard is considered as being breached by being filled (with the planted area) and is turned into a forbidden place, and one is forbidden to carry there except for four cubits.

1) The planting of trees does not affect the use of the courtyard as an extension of one's house. 2) As long as they cover a majority of the courtyard area.

חצר שהוא יותר מבית סאתים ונטע בו אילנות, אפילו ברובו לא נתבטל בזה הדירה ועדיין מוקף לדירה שכן דרך האדם להסתופף בצל אילנות אבל אם זרע בו זרעים אם הוא ברוב החצר אפילו אינו במקום אחד אלא מפוזר נתבטל בזה הדירה וחשוב כולו כגינה אם הוא במעוט החצר אם הוא פחות מבית סאתים בטל לגבי החצר וכולו דינו כחצר אבל אם הוא יותר מבית סאתים במקום אחד הרי מקום הזרע כמו כרמלית והשאר מן החצר הרי הוא פרוץ במילואו למקום האסור ואסור לטלטל גם בו רק בארבע אמות

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here