82:7 A courtyard or house that opens into a street, and the door (of the
house) opens inwards, and the door posts and the lintel above them and
the step below them are to the side of the street, then this place is
sometimes like a private domain and sometimes like a semi-public domain.
Because not everyone is expert in this therefore we apply to this the
stringencies of a private domain and a semi-public domain. It's
forbidden to take out from there to the street which is a public domain
or a semi-public domain, and not from the street put (into the entrance)
because it could be considered as a private domain. Similarly, it's
forbidden to take out from the house or from the courtyard to there,1
and not from there (the entrance) into them2 because it could be a
semi-public domain. Therefore if the door is locked and one needs to
open it, one needs to take care that a non-Jew inserts the key into the
lock, and after unlocking it and before the Jew opens the door, the
non-Jew should take out the key, for if the Jew opened the door while
the key is still in the lock, he would be moving the key from a
semi-public domain to a private domain.3
1) The entrance. 2) The house or the courtyard. 3) Since the entrance is considered as a semi-public domain and the house or courtyard is considered as a private domain. |
חצר או בית שפתחו לתוך הרחוב והדלת נפתחת לפנים והמזוזות עם המשקוף שעל גביהם והאסקופה שבתחתית הן לצד הרחוב הנה המקום הזה לפעמים הוא רשות היחיד ולפעמים הוא כרמלית ולפי שאין הכל בקיאין בזה לכן מטילין עליו מספק חומר רשות היחיד וחומר כרמלית אסור להוציא משם להרחוב שהוא רשות הרבים או כרמלית ולא מן הרחוב לשם כי שמא הוא רשות היחיד וכן אסור להוציא מן הבית או מן החצר לשם ולא משם לתוכם כי שמא הוא כרמלית ולכן אם הפתח נעול וצריכין לפתחו צריכין ליזהר שהאינו יהודי יכניס את המפתח בתוך המנעול ולאחר שיפתחו את המנעול טרם יפתח ישראל את הדלת יסיר האינו יהודי את המפתח כי אם יפתח ישראל את הפתח בעוד שהמפתח תוך המנעול הרי הכניס את המפתח מכרמלית לרשות היחיד |
82:8 In many places there are houses where the roof extends from the
wall of the house into the street, and it is supported on pillars. It's
forbidden (in such a case) to take out of the house to there1 or to
bring in from there to the house. Similarly, it's forbidden to carry
there four cubits because it's considered like the street as a public
domain or a semi-public domain. Even though the roof is supported on
pillars and this forms a ''shape of a doorway'' and is considered as a
partition, in any case from the sides there are no partitions,2
therefore3 one needs to stand from that end a pole by the wall that the
roof is on, so that there will also be (at the side) the ''shape of a
doorway'', and similarly at the second end. If there are several houses
next to each other, with the same type of roof, it's sufficient for them
to do this with the house which is at one end and with the house which
is at the other end, and to combine the courtyards.
1) The area under this projecting roof. 2) So it's not considered as a private domain. 3) To make it into a private domain. |
בהרבה מקומות יש בתים אשר הגג נמשך מן כותל הבית לתוך הרחוב ונסמך שם על עמודים אסור להוציא מן הבית לשם או להכניס משם להבית וכן אסור לטלטל שם ארבע אמות משום דדינו כמו הרחוב רשות הרבים או כרמלית ואף שהגג נתון על העמודים דהוי צורת הפתח דדינו כמחיצה מכל מקום הרי מן הצדדים אין מחיצה ולכן צריך להעמיד מקצה זה קנה אחד אצל הכותל של הבית נגד העמוד שהגג עליו שיהא גם כאן צורת הפתח וכן מקצה השני ואם כמה בתים סמוכים זה אצל זה בענין זה די להם שיעשו כן בקצה הבית אשר מקצה מזה ובקצה הבית אשר מקצה מזה ויעשו עירובי חצירות |
82:9 It's permitted to place before a non-Jew food in a courtyard or in a house, even though we know he will take it out, provided we don't place it in his hand, because if we did it would be like him doing ''dislodging''. This applies when the non-Jew has permission to eat there if he wants. However, if he doesn't have permission to eat it there, or there was so much food that he can't finish it there, and similarly with other objects which he will obviously take outside, it's prohibited because it appears that one gave him (these) so that he would take them out. | מותר ליתן לפני אינו יהודי מזונות בחצר או בבית אף על פי שיודע שיוציאן לחוץ רק שלא יתנם לתוך ידו דאם כן הוא עושה את העקירה ודוקא כשיש להאינו יהודי רשות לאכלן שם אם ירצה אבל אם אין לו רשות לאכלן שם או שהם מזונות מרובות שאי אפשר שיאכלם שם וכן שאר חפצים שניכר הדבר שיוציאם לחוץ אסור מפני שנראה כנותן לו על מנת להוציא |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here