8:1 As soon as the day dawns, that is, the
first light of the sun in the East - since this is the time when prayers
may begin (if one had (by chance) prayed (at that early hour) then,
after the event this is acceptable), one is not permitted to begin any
kind of work, or transact one's business, or start a journey; until one
prays, as it is said: (1) ''Righteousness shall go before him; and he
shall make its footsteps a way to walk in.'' ''Righteousness'' means
prayer, wherein one declares the righteousness of our Creator, and only
afterward is one to start on the road of material things.
(1) Psalms 85:14 |
משעלה עמוד השחר שהוא אור הנוצץ מן השמש במזרח כיון שאז מתחיל זמן התפלה שאם התפלל אז בדיעבד יצא לכן אסור לאדם להתחיל במלאכה או להתעסק בעסקיו או לילך בדרך קודם שיתפלל שנאמר צדק לפניו יהלך וישם לדרך פעמיו צדק זו תפלה שמצדיק לבוראו והדר וישם פעמיו לדרכי חפצו |
8:2 One is not allowed (before praying) to
eat or drink, as it is said: (1) ''Ye shall not eat with the blood,''
which means, that you shall not eat before you pray for your lives. To
one who first eats and drinks and then prays, the following Scriptural
text applies: (2) ''And hast cast Me behind thy back.'' Do not read
''thy back'' rather ''thy pride''; the Holy One, blessed be He, said:
''After this man had catered to his pride, he then accepted the yoke of
the Kingdom of Heaven.'' And even to drink coffee or tea with sugar and
milk (before praying) is forbidden. But if one is old or feeble and
cannot last out until the time when the congregation leaves from the
synagogue, especially on Sabbaths and festivals, when (the services) are
very extended, it is better to allow him to pray the (Shaharit) morning
prayers at home at his ease, then say the kiddush, and eat something.
Then one should go to the synagogue, listen attentively with the
congregation while they pray Shaharit, and afterwards pray with them the
(Musaph) additional prayers; but one should not drink coffee with sugar,
or the like, without accepting the yoke of the Kingdom of Heaven first.
However, if one is ill, one is allowed to eat and drink before the
prayers, this is not (considered pampering oneself or) an act of pride.
If one does not have the ability to concentrate upon the prayers without
(first) eating and drinking, if one wants, one may eat and drink before
praying.
(1) Lev. 19: 26 (2) I Kings 14:9 |
ואסור לו לאכול או לשתות שנאמר לא תאכלו על הדם לא תאכלו קודם שתתפללו על דמכם וכל האוכל או שותה ואחר כך מתפלל עליו הכתוב אומר ואותי השלכת אחרי גוך אל תקרי גוך אלא גאך אמר הקדוש ברוך הוא לאחר שנתגאה זה קבל עליו מלכות שמים ואפילו לשתות קפה או תה עם סוכר וחלב אסור ואיש זקן וחלוש שאינו יכול לעמוד על נפשו עד עת יציאת הצבור מבית הכנסת בפרט בשבתות וימים טובים שמאריכין הרבה יותר טוב להתיר לו להתפלל שחרית בביתו בנחת ויקדש ויאכל איזה דבר ואחר כך ילך לבית הכנסת ויכוין לבו עם הצבור בתפלת שחרית ויתפלל אחר כך עמהם מוסף ולא שישתה קפה עם סוכר וכדומה בלא קבלת עול מלכות שמים תחלה אך לצורך רפואה מותר לאכול ולשתות קודם התפלה שאין בה משום גאות וכן אם אין בו יכולת לכוין דעתו בתפלה בלי אכילה ושתיה אם ירצה יכול לאכול ולשתות קודם התפלה |
8:3 There are some (authorities) who hold that even if one awoke at midnight, one is not allowed to taste (any food) before praying; and it is proper to follow this stricter opinion. But if one has a weak heart, one may eat and drink something to strengthen oneself for the (commands of the) Torah. | יש אומרים שאפילו אם קם בחצות הלילה אסור לו לטעום קודם שיתפלל וכן נכון להחמיר אך אם חלש לבו מותר לו לאכול ולשתות איזה דבר לחזק גופו לתורה |
To subscribe click here.