Audio by Ushy Fried

79:4 It is forbidden to talk while the Maftir reads the Haftorah. אסור לדבר בשעה שהמפטיר קורא את ההפטרה
79:5 The essential part of the law is that the one who goes up for Maftir who alone will read the Haftorah, and the congegration will say after him quietly. The custom that the congegration say out aloud with the Maftir this is only due to lack of knowledge, and it's proper to abolish this custom. There are also those who make pauses while saying the Haftorah, so that even after he finished the Maftir and the Haftorah and started the blessings, they don't want to pause in saying the Haftorah, and it isn't right what they do. For if they say out aloud they don't hear the words at the beginning of the Maftir's blessings,1 and sometimes this causes also others who rely on them to not hear, but if they lowered their voice a little at the beginning of the blessings, in any case they themselves don't hear, therefore one should, as soon as one hears that the Maftir has finished the Haftorah and started the blessings, even though he still hasn't finished, one should remain silent until the Maftir finishes the blessings, and afterwards he will finish saying the Haftorah. Also the Maftir should take care not to start saying the blessings, until the general noise (of the congegration) has finished completely.

1) The blessings after the Haftorah.

עיקר הדין שזה שעלה למפטיר הוא בלבד יאמר ההפטרה והצבור יאמרו אחריו בלחש ומה שנהגו שהצבור אומרים בקול רם עם המפטיר אין זה רק מחמת חסרון ידיעה ונכון לבטל המנהג וגם יש שעושין שהיות באמירת הפטרה שאף אחר שסיים המפטיר ההפטרה והתחיל הברכות אין רוצים להפסיק מאמירת ההפטרה ולא יפה הם עושים שאם אומרים בקול רם אינם שומעין קול דברים בהתחלת ברכות המפטיר ולפעמים גורמים שגם אחרים הסמוכים להם אין שומעים ואף אם מנמיכים קולם קצת בתחלת הברכות מכל מקום הם בעצמם אינם שומעין לכן יש לנהוג כי מיד שישמע שהמפטיר סיים ההפטרה ומתחיל הברכות אף על פי שהוא עדיין לא סיים יהיה מתון בשתיקה עד שיסיים המפטיר הברכות ואחר כך יסיים הוא אמירת ההפטרה גם המפטיר יהיה זהיר שלא להתחיל אמירת הברכות עד שיפסיק קול ההמון הרב לגמרי

79:6 On a Shabbat when two Torah portions are combined, the Haftorah of the second portion is read, except for ''Acharei Mot'' - ''Kedoshim''1 when they are joined, for then (we read for) Maftir (from) ''Are you not ... as the children of Kushiyyim...''2 In some Chumashim they give for parshat ''Vayishlach'' the Haftorah ''and Jacob fled''.3 This is a mistake for this Haftorah is for parshat ''Vayetzei'' and the Haftorah for ''Vayishlach'' is ''The vision of Obadiah''.4

1) As is the accepted practice, I have used here the transliterated names of the parshat and not translated into English. 2) The Haftorah is from Amos and starts at Ch. 9 verse 7. 3) From Hoshea Ch. 12 verse 13. 4) From Obadiah Ch. 1 verse 1. Note that the Kitzur text is missing the final letter ''hey'' from the prophet's name Obadiah.

בשבת ששתי פרשיות מחוברות מפטירין בהפטרה של פרשה שניה לבד באחרי קדושים כשהן מחוברות שאז מפטירין הלא כבני כושיים בקצת חומשים נרשם לפרשת וישלח ההפטרה ויברח יעקב והוא טעות כי הפטרה זו שייכה לפרשת ויצא והפטרת וישלח הוא חזון עובדי'

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here