Audio by Ushy Fried

78:3 On a Shabbat when two Sidrot are read,1 one joins the Sidrot during the fourth aliyah.2

1) Some of the 54 weekly portions have to be combined on one Shabbat in order to allow for the completion of the reading of the entire Torah within one year of weekly public readings. 2) We share out the seven equally over the two combined Sidrot, ie; three and a half each.

בשבת שקורין שתי סדרות יש לחבר הסדרות עם העולה רביעי
78:4 The curses in the portions ''Bechukotai''1 and ''Ki Tavo'',2 one doesn't make a break inside them.3 We need to start (at least) one verse before,4 but since we mustn't start a section5 with less than three verses we need to start three verses before the curses. At the end we also need to read at least one verse after the curses,6 but we make sure not to finish less than three verses from the beginning of the next portion.7 In the portion ''Ki Tissei'' we read for the Levi the whole story of the (Golden) Calf upto ''but his servant Yehoshua...''8 This is because the Levites weren't involved with the (Golden) Calf. It is the custom to read quietly from ''And He gave to Moshe...''9 upto ''And Moshe besought...''10 When we start ''And Moshe besought...'' we resume reading in a normal voice upto ''And Moshe turned and went down...''11 When we start ''And Moshe turned and went down...'' we go back to reading quietly, upto ''And Moshe would take the tent...''12 we go back to reading in a normal voice until the end of the portion. Also the curses in the portions ''Bechukotai'' and ''Ki Tavo'' we read quietly. The verse ''I will remember My covenant with Jacob...''13 we read in a normal voice, afterwards the verse ''the land also shall be forsaken by them...''14 quietly, ''And yet for all that...''15 in a normal voice upto the end. In the portion ''Ki Tavo'' ''that you may fear this glorious name...''16 until the end of the verse in a normal voice, and afterwards quietly until ''and no man shall buy you''17 Also in the portion ''Beha'alotcha'' it is customary to read quietly from ''And when the people complained...''18 upto ''And the manna was like coriander seed...''19 this is to show that they repented. Everything that one reads quietly needs to be, anyway, loud enough for the congregation to hear. Otherwise, they do not fulfill their obligation to hear the Torah reading. The forty-two journeys in the portion ''Masei''20 should not be interrupted because they correspond to (Hashem's) forty-two (letter) name.

1) Leviticus 26:14-43. 2) Deuteronomy 28:15-68. 3) Interrupting would make it appear as though we aren't willing to accept the Divine rebuke (Midrash Rabbah). 4) One should always begin each aliyah with a verse that describes something good for the Jews (See Kitzur Shulchan Aruch 23:22). 5) The reading is divided into open ''petucha'' sections, where the break is at the end of a line in the Torah scroll, and a subject is started, and closed ''stuma'' sections, indicated by nine blank spaces in the middle of a line, and indicating a new idea or topic in the same subject. In a printed chumash these are represented by the Hebrew letters ''pey'' and ''samech'' respectively. 6) One should always end an aliyah with a verse describing something good for the Jews. 7) So that those just entering the synagogue at this point will not mistakenly think that the person called up for the last aliyah only read the first one or two lines of the section. Also see Ch. 23:20-22 for more details. 8) Exodus 33:11. 9) ibid; 31:18 10) ibid; 32:11. 11) ibid; 32:15. 12) ibid; 33:7. 13) From ''Bechukotai'', Leviticus 26:42. 14) ibid; 26:43. 15) ibid; 26:44. 16) Deuteronomy 28:58. 17) ibid; 28:68. 18) Numbers 11:1. 19) ibid; 11:7. 20) Numbers 33:1.

קללות שבפרשת בחקתי ובפרשת כי תבא אין מפסיקין ביניהן וצריך להתחיל פסוק אחד מקודם אך למען לא יתחיל בפרשה פחות משלשה פסוקים צריך שיתחיל שלשה פסוקים קודם הקללות ולבסוף צריך גם כן לקרות לכל הפחות פסוק אחד אחר הקללות אך יראה שלא יסיים פחות משלשה פסוקים מן התחלת הפרשה בפרשה כי תשא קורין עם הלוי כל פרשת העגל עד ומשרתו יהושע וגו' והטעם כי בני לוי לא היו בעשיית העגל ונוהגין לקרות בקול נמוך מן ויתן אל משה ככלותו עד ויחל משה וכשמתחיל ויחל חוזר וקורא בקול רם עד ויפן וירד משה וכשמתחיל ויפן חוזר וקורא בקול נמוך עד ומשה יקח את האוהל וחוזר וקורא בקול רם עד סוף הפרשה וגם הקללות שבפרשת בחקתי ופרשת כי תבא קורין בקול נמוך ואת הפסוק וזכרתי את בריתי יעקב קורין בקול רם ואחר כך הפסוק והארץ תעזב וגו' נמוך ואף גם זאת בקול רם עד הסוף ובפרשת כי תבא ליראה את השם הנכבד עד סוף הפסוק בקול רם ואחר כך נמוך עד ואין קונה וגם בפרשת בהעלתך נוהגין לקרות בקול נמוך מן ויהי העם כמתאוננים עד והמן כזרע גד והטעם להראות שהם מתחרטים וכל מה שקורא בקול נמוך צריך שיהא על כל פנים הקול נשמע לצבור דאם לא כן אינם יוצאים ידי חובת קריאה ארבעים ושתים מסעות שבפרשת ואלה מסעי אין להספיק בהם שהוא נגד שם מ''ב

78:5 Between aliyot, the Torah scroll should be rolled closed,1 but it's not necessary to cover it. However, before Maftir, when Kaddish is said and there is a long interruption, it should be covered with its mantle. Similarly, at any time when there is a long interruption, for example, when songs are sung for a Chatan, and the like. It would seem that this rule should also apply when we extend (the prayer) ''He who blesses''.2

1) It is disrespectful to the Torah to leave it open while one is not reading from it. 2) Special blessings said between each aliyah for the person being called up, his family and so on.

בין גברא לגברא צריכין לגלול את הספר תורה ואין צריכין לכסותה אך קודם מפטיר שאומרים קדיש ויש זמן ארוך צריך לכסותה במעיל שלה וכן בכל מקום שיש זמן ארוך כגון שמזמרין לחתן וכיוצא בו ונראה דהוא הדין כשמאריכין במי שברך

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here