7:6 All the morning (dawn) blessings, If one has not said them before praying he can say them after the (other) prayers, except the blessing on washing the hands (for some (authorities) hold that the washing of the hands in the morning was ordained because of the prayers, and so after he has (already) prayed, there is no longer any need for this blessing). Neither should he say ''My G-d, the soul, etc.'', (for this has already been covered in the blessing, ''Who quickenest the dead'' ). | כל ברכות השחר אם לא אמרם קודם שהתפלל יכול לאמרם לאחר התפלה חוץ מברכת על נטילת ידים דכיון דיש אומרים דנטילת ידים שחרית נתקן משום התפלה אם כן לאחר שהתפלל אין עוד מקום לברכה זאת חוץ מברכת אלהי נשמה שכבר יצא בברכת מחיה המתים |
7:7 Concerning the blessings over the Torah, if he did not say them before praying, the authorities disagree as to whether one need say them after the prayer or not. Some hold that he should not say them, because he has already been exempted by ''With abounding love'', (or ''everlasting love'' ) for this blessing, is also similar to the blessings over the Torah: ''And put it into our hearts to understand and to discern, to hearken, learn and teach,'' etc. There are others who hold that the prayer ''With abounding love'' does not exempt him from the blessings over the Torah, unless he does (the Torah) learning immediately after his prayers without a break. Therefore, from the beginning, we must be careful to say the blessings of the Torah before praying, but post facto, if we forget to recite them before the prayers, we should study some (Torah) topic immediately after praying. If we forget to do this, too, then due to the divergence of opinions, we also need to say again the blessings over the Torah. |
וברכת התורה אם לא אמרן קודם התפלה נחלקו הפוסקים אם יאמרם לאחר התפלה או לא יש אומרים דלא יאמרם משום דכבר נפטר באהבה רבה או אהבת עולם שיש בברכה זאת גם כן מעין ברכת התורה ותן בלבנו להבין ולהשכיל לשמוע ללמוד וללמד וכו ויש אומרים דאין ברכת אהבה רבה פוטרת מברכת התורה אלא אם לומד לאחר התפלה מיד בלי הפסק לכן לכתחלה צריכין ליזהר לברך ברכת התורה קודם התפלה ובדיעבד אם שכח לברך קודם התפלה ילמוד איזה דבר מיד אחר התפלה ואם גם זאת שכח אזי מספיקא גם כן צריך לברך עוד ברכת התורה |
7:8 If one is called to go up to the Torah, then before saying the blessings over the Torah, if one is able to first say all the Torah blessings, and also to read at least one (Torah) verse, like, for instance, ''May He bless thee'', etc., one should do so, and then go up to the reading of the Torah and bless. But if it's impossible for one to do so, one should go straightway to the Torah. And, since one has already said the blessing ''Who has chosen us'', etc., one need not repeat it (privately) again, but read: ''Who has sanctified us'', ''And make pleasant...'', up to ''to His people Israel'', and then say ''The Lord bless you'', etc. | אם קראוהו לעלות לתורה קודם שבירך ברכות התורה אם אפשר לו לברך קודם כל ברכות התורה וגם לומר לכל הפחות פסוק א כגון יברכך וגו יעשה כן ואחר כך יעלה לתורה ויברך ואם אי אפשר לו לעשות כן יעלה כך לתורה וכיון שבירך אשר בחר בנו וכו לא יאמר אחר כך רק ברכת אשר קדשנו וכו והערב נא וכו עד לעמו ישראל ויאמר יברכך וכו |
To subscribe click here.