Audio by Ushy Fried

71:5 One should remove one's clothes and not sleep in one's clothes. When removing one's shoes and taking off one's clothes, one should remove and take off the left (side) first. One should not place one's clothes under one's head, because this causes one to forget one's (Torah) studies. One should be very careful to accustom oneself to sleep on one's side. It is a severe transgression to lie on the back, that is (sleeping) on one's back with one's face upwards, or the opposite with one's face downwards and one's back upwards, rather on one's side. It is good to lie at the beginning of one's sleep on the left side, and to finish on the right side. This is beneficial to the health of the body, since the liver is on the right side, and the stomach on the left side. When one leans to the left side, the liver will lie on the stomach and warm it with its heat which will digest the food faster. After the food is digested, it is preferable to lean to the right side, in order to allow the stomach to rest and the food wastes to go down. One should not turn from side to side frequently. (The laws of modesty will be explained, G-d willing, in Chapter 150.) יפשיט מלבושיו מעליו ולא יישן במלבושיו כשחולץ מנעליו ופושט בגדיו חולץ ופושט של שמאל תחלה ולא יניח מלבושיו תחת מראשותיו כי משכח לימודו וצריך ליזהר מאד להרגיל את עצמו לשכב על צדו ואיסור גדול לשכב פרקדן דהיינו גבו למטה ופניו למעלה או בהיפוך פניו למטה וגבו למעלה אלא דוקא על צדו וטוב שישכב בתחלת שינתו על צד שמאל ובסוף על צד ימין והוא טוב לבריאות הגוף כי הכבד מונח בצד ימין והאיצטומכא בצד שמאל וכאשר יטה על צד שמאל אזי יהא הכבד על האיצטומכא ויחממה בחומו ובזה יתעכל המזון מהרה ואחרי שנתעכל המזון ראוי לו שיטה על צד ימין כדי שתנוח האיצטומכא וירד פסולת המאכל ולא יתהפך מצד אל צד פעמים הרבה הלכות צניעות יבואר אם ירצה השם בסימן ק''נ
72:1 The holy Sabbath is a great sign and covenant that was given to us by the Holy One, Blessed be He, (for us) to know that in six days Hashem made the heavens, the earth, and everything in them and rested on the seventh day. This is a foundation of the faith. Our Sages, may their memory be for a blessing, said 1 that the Sabbath is equivalent to all the mitzvot. Everyone who observes the Sabbath according to it's laws is considered as if they observed the entire Torah. Conversely, whoever desecrates the Sabbath is considered as if they desecrated the entire Torah. Also, it was said by Ezra 2 ''You descended on Mount Sinai and You gave Your people the Torah and the mitzvot and You made known to them the holiness of Your Sabbath.''

1) Jerusalem Talmud, Nedarim 3. 2) Nechemiah 9:13-14.

שבת קודש היא האות הגדול והברית שנתן לנו הקדוש ברוך הוא לדעת כי בששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ וכל אשר בהם ושבת ביום השביעית והוא יסוד האמונה ואמרו רבותינו זכרונם לברכה שקולה שבת ככל המצות כל המשמר את השבת כהלכתו כאלו מקיים כל התורה כולה וכל המחלל את השבת כאלו כפר בכל התורה כולה וכן הוא אומר בעזרא ועל הר סיני ירדת ותתן לעמך תורה ומצות ואת שבת קדשך הודעת להם

72:2 Anyone who desecrates the Sabbath in public 1 is considered as an idolater in all respects. if he touches wine it is forbidden, the bread that he bakes is like bread of non-jews, also the food he cooks is like the food cooked by non-jews, ''Publicly'' is defined as ''in the presence of ten Jews''. More particularly, it does not referred to ''in their actual presence'' but rather that they knew of the violation. This was proved in the Gemara: 2 ''did Esther (sin) in public?'' 3 Similarly, the Pri Megadim writes that ''publicly'' means (in the presence of) ten Jews or that they knew about the matter.

1) Rav Moshe Feinstein (Iggerot Moshe, Vol. 3, Responsa 12, 21, and 22) explains that today, a non-observant person most often is not considered ''one who desecrates the Sabbath publicly,'' and may be given an aliyah or other synagogue honor. Therefore, ''one who desecrates the Sabbath publicly'' is one who knows and understands the full import of Sabbath observance in Jewish law (as per Rav Feinstein above), and publicly announces his deliberate desecration of the Sabbath or actually desecrates it in the presence of ten Jews.] 2) Sanhedrin 74b. 3) The Gemara discusses if Esther had prohibited relations with a non-jew, Ahashverosh, and was this ''sin'' done in public. They conclude that it was ''publicly'' even though it was not ''in the presence of ten jews'' since certainly at least ten jews ''knew'' of what had happened.

וכל המחלל את השבת בפרהסיא הרי הוא כעובד כוכבים לכל דבריו אם נוגע ביין אוסרו והפת שהוא אופה הוי כמו פת של עובד כוכבים וכן התבשיל שהוא מבשל הוי כמו בישולי עובד כוכבים ופרהסיא הוי בפני עשרה מישראל ולאו דוקא שעושה בפניהם ממש אלא שיודעין בהעבירה דהכי מוכח בגמרא ופוסקים גבי ''והא אסתר פרהסיא הוה'' וכן כתב הפרי מגדים פירסום הוי עשרה מישראל או שידע שיתפרסם

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here