70:4 From ''Blessed be the Lord forever - Amen. Amen.'' until ''May our eyes
behold...'' should be said while sitting. 1 It is forbidden to make a break 2
from the beginning ''He, being merciful...'' until after the Shemoneh Esreh.
What the sexton announces - ''ascend and come'' and ''dew and rain'' - 3 are not
considered to be an interruption, because it is for the needs of the prayers.
1) In Eretz Yisrael, it is customary to omit these prayers entirely. 2) In one's prayers. 3) See Chapter 19 for details of both these additions. |
מן ברוך ה' לעולם עד יראו עינינו יש לומר בישיבה ואסור להפסיק מן תחלת והוא רחום עד לאחר השמונה עשרה ומה שהשמש מכריז ''יעלה ויבא'' ''טל ומטר'' לא הוי הפסק משום דהוי צורך התפלה |
70:5 If an individual remains praying the evening prayers in the
synagogue at night, 1 the others should wait until he has finished his
prayers, so they do not disturb his concentration. If one began to pray
at a time when one couldn't finish one's prayers with the congregation,
they are not obliged to wait for him, because It is clear that he
entered with this intention and is not afraid. 2
1) After the rest of the congregation has already finished. 2) Nevertheless, a pious person should wait even under such circumstances (Misgeret Hashulchan 6). |
אם נשאר אדם יחידי מתפלל מעריב בבית הכנסת בלילה חייב חברו להמתין עד שיסיים תפלתו כדי שלא תתבלבל מחשבתו ואם התחיל להתפלל בשעה שלא יוכל לסיים תפלתו עם הצבור אינו חייב להמתין עליו שהרי מוכחא מילתא דאדעתא דהכי נכנס שאינו מפחד |
71:1 After the evening prayers, one should establish a fixed time for
Torah study, to fulfill: 1 ''And you shall mediate upon them day and
night.'' One (may) be concerned at night (that) if one eats first, one
will fall asleep, since one is tired and it is natural to want to rest,
and it will be that one cancels (the study of) Torah. Therefore, one
should be careful to establish a fixed time for (Torah) study before
eating. Even if one is hungry and feeling weak, because one did not eat
in the day enough, one should taste a little (food) to recover one's
concentration, after this study a little, and after this eat at one's
meal as (much) as one requires, and return to the study of Torah, each
person according to their attainment. Our sages said, may their memory
be for a blessing, 2 ''The nights were created only for the purpose of
Torah study.'' In particular, this applies to the (long) winter nights.
In any case, also in the short (summer] nights one needs to study a
little every night to fulfill ''And you shall meditate upon them day and
night.'' From the fifteenth of Av onwards, one should add a lttle. 3
Resh Lakish said: Whoever studies Torah at night will have a thread of
grace extended over him during the day, as it is said: 4 ''During the
day, G-d will command His grace, and at night, His song is with me.''
Why does ''G-d command His grace during the day''? because, ''at night,
His song (the Torah) is with me.'' Others quote Resh Lakish as follows:
Whoever studies Torah in this world - which can be compared to night -
the Holy One, blessed be He, extends over them a thread of grace in the
world to come, which can be compared to day, as it is said: 5 ''During
the day, G-d will command His grace, and at night, His song is with
me''. In any case, one who has a fixed measure of (Torah) study (to do)
each day, and could not do it that day, needs to complete (what was
missed) at night.
1) Joshua 1:8. 2) Eruvin 65a. 3) To one's torah study as the nights become longer. 4) Psalms 42:9. 5) Chaggigah 12b. | אחר תפלת ערבית צריך לקבוע עת לתורה לקיים ''והגית בו יומם ולילה'' ויש לחוש בלילה אם יאכל תחלה תחטפנו שינה מתוך שהוא יגע והטבע מבקשת מנוחה ונמצא מתבטל מתורה על כן יש ליזהר שיקבע לו עת ללמוד קודם האכילה אך אם הוא רעב ולבו חלש שלא אכל ביום לשובע יטעום מעט כדי לישב דעתו ואחר כך ילמוד קצת ואחר כך יאכל סעודתו די צרכו ויחזור ללמוד תורה איש איש כפי השגתו אמרו רבותינו זכרונם לברכה לא איברי לילא אלא לגירסא והיינו בלילי חורף ומכל מקום גם בליות הקצרים צריך ללמוד מעט בכל לילה לקיים והגית בו יומם ולילה ומן חמשה עשר באב ואילך יוסיף מעט מעט ואמר ריש לקיש כל העוסק בתורה בלילה חוט של חסד נמשך עליו ביום שנאמר יומם יצוה ה' חסדו ובלילה שירה עמי מה טעם יומם יצוה ה' חסדו משום ובלילה שירה עמי ואיכא דאמרי אמר ריש לקיש כל העוסק בתורה בעולם הזה שהוא דומה ללילה הקדוש ברוך הוא מושך עליו חוט של חסד בעולם הבא שהוא יום שנאמר יומם יצוה ה' חסדו ובלילה שירה עמי ומכל שכן מי שיש לו חק קבוע ללמוד בכל יום ונתבטל ביום שהוא צריך להשלים חקו בלילה |
To subscribe
click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here