69:4 For the afternoon prayers one must also wash one's hands up to the wrist as for the morning prayers. as explained in Chapter 12, Laws 5 and 6. Also, (washing is required) for the evening prayers, if one made a break after the afternoon prayers, and also for the additional prayers if one made a break after the morning prayers one needs to wash one's hands. | לתפלת מנחה צריכין גם כן נטילת ידים עד הפרק כמו לתפלת שחרית וכמבואר לעיל בסימן י''ב סעיף ה' וסעיף ו' וכן לתפלת מעריב אם הפסיק אחר מנחה וכן למוסף אם הפסיק אחר שחרית צריך ליטול ידיו |
69:5 One does not say ''Happy are those...'' before the afternoon
prayers, until there is a minyan (present) in the synagogue, so that the
chazan will say kaddish after what was said with the minyan. If ''Happy
are those...'' was said without a minyan, and afterwards the minyan was
completed, they should (all) say a psalm, and then the chazan should say
kaddish. The chazan should wrap himself in a (large) tallit 1 before
''Happy are those...'', so that a break is not made between ''Happy are
those...'' and kaddish. If there wasn't a tallit available until after
he said ''Happy are those...'', he should put it on, say some verses so
that on these the kaddish is said.
1) There are some communities which do not follow the custom of having the chazan wear a tallit for the afternoon prayers. |
אין לומר אשרי קודם מנחה עד שיהא מנין בבית הכנסת כדי שהשליח צבור יאמר הקדיש על מה שאמרו בעשרה ואם אמרו אשרי בלא מנין ואחר כך נשלם המנין יאמרו איזה מזמור ואחר כך יאמר השליח צבור קדיש ויש להשליח צבור להתעטף בטלית קודם אשרי שלא להפסיק בין אשרי לקדיש ואם לא היתה טלית עד לאחר שאמר אשרי יתעטף ויאמר איזה פסוקים שעליהם יאמר קדיש |
69:6 If it is late and close to nightfall, the chazan starts immediately
after kaddish the Shemoneh Esreh out loud. The congregation does not
pray rather they listen and respond until he has said ''O Lord, holy
G-d.'' 1 Then they respond Amen and (begin) to pray quietly. 2 If the
hour is extremely late and it is possible that if they wait for the
chazan until after he says ''O Lord, holy G-d.'', they will not finish
their prayers while it is still day, they may pray (the Shemoneh Esreh)
immediately with the chazan quietly word by word until ''O Lord, holy
G-d.''. It is preferable, if possible, that there should be at least one
3 that responds to the blessings (said by) the chazan.
1) The conclusion of the kedusha. 2) The chazan also continues quietly. 3) Who waits and does not pray. | אם השעה דחוקה וקרוב ללילה מתחיל השליח צבור מיד אחר קדיש השמונה עשרה בקול רם והצבור לא יתפללו אלא שומעים ועונים עד שאמר האל הקדוש אז עונים אמן ומתפללים בלחש ואם השעה דחוקה ביותר ויש לחוש שאם ימתינו על השליח צבור עד לאחר שיאמר האל הקדוש לא יסיימו תפלתם בעוד יום יכולין להתפלל מיד עם השליח צבור בלחש מלה במלה עד האל הקדוש וטוב אם אפשר שיהא לכל הפחות אחד שיענה על ברכות השליח צבור אמן |
To subscribe
click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here