6:8 Every blessing one hears from another, when one hears him say ''Blessed are You, O Lord'', one (after the Name) says: ''Blessed be He and blessed be His name'' and when one finishes the blessing, one should say ''Amen''. The meaning of ''Amen'' is ''it is true''. One should concentrate in his heart that the blessing is true, which the one blessing, blessed, and that we believe (explicitly) in it. On blessings which include also a prayer, for instance, the blessings in the Shemoneh Esreh from ''You favor with knowledge'' until ''He who restores His divine presence to Zion'', and the blessing ''bestow peace'', we should have in mind on saying ''Amen'' these two things: that the blessing is true, and that it may be (G-d's) will that these words (of prayer) will be accepted soon. Concerning (responding Amen) to the kaddish, which is only a prayer for the future, we only have in mind to request that these words (of prayer) will be accepted soon. | כל ברכה שאדם שומע מחברו כששומע אומרו ברוך אתה ה' הוא אומר ברוך הוא וברוך שמו וכשגומר את הברכה צריך לומר אמן ופירוש אמן הוא אמת ויכוין בלבו אמת הוא הברכה שבירך המברך ואני מאמין בזה ובברכות שיש בהן גם כן תפלה כגון בברכות שמונה עשרה מן אתה חונן עד המחזיר שכינתו לציון ובברכת שים שלום יכוין באמירת אמן לשני דברים אמת היא הברכה ויהי רצון שיאמנו הדברים במהרה ובקדיש שאינו אלא תפלה על העתיד יכוין רק לבקשה שיאמן הדבר במהרה |
6:9 If one who hears another is at that
part of prayer, at which he is not allowed to interrupt, he should not
say ''Blessed be He and blessed be His name''. Similarly, when he hears
a blessing that he also needs to fulfill his obligation (by saying
''Amen'') on this blessing, so it will be considered for him as if he
said it himself, as for instance, the blessing said before (blowing) the
Shofar, or the blessing before (reading) the Megillah, (1) he should not
say ''Blessed be He and blessed be His name'', because this is
considered a break in the middle of the blessings. Regarding responding
''Amen'', when he is at a part of the prayers, where he is not allowed
to break, will be discussed, G-d willing, later on. (2)
(1) Scroll of Esther. (2) In Ch. 14 and Ch. 16. |
אם השומע עומד במקום שאסור לו להספיק לא יאמר ברוך הוא וברוך שמו וכן אם הוא שומע ברכה שגם הוא צריך לצאת בברכה זאת שתהא נחשבת לו כאלו אמרה בעצמה כגון ברכת השופר וברכות מגילה לא יאמר ברוך הוא וברוך שמו משום דזה הוי הפסק באמצע הברכות ולענין עניית אמן אם הוא עומד במקום שאינו רשאי להפסיק יבואר אם ירצה השם לקמן |
6:10 One should be very careful that one
says the word ''Amen'' correctly, and not say too quickly the ''aleph''
or swallow the ''nun''. Also one should be very careful not to respond
''Amen'' before the one blessing finishes the whole blessing. This is
called a ''snatched'' Amen. and also not to be slow to respond Amen, for
this is an ''orphaned'' Amen. But rather immediately after (the other)
finishes, the one who is blessing, the blessing, he will respond
''Amen''. He should not raise his voice louder than the one who is
blessing, as it says: 1 ''O magnify the Lord with me, and let us exalt
His name together.''
(1) Psalms 34:4 |
צריך ליזהר מאוד שיאמר תיבת אמן כתיקונו שלא יחטוף האלף ולא יבליע הנון גם יזהר מאוד שלא יענה אמן קודם שסיים המברך כל הברכה כי זהו אמן חטופה וגם לא יאחר מלענות אמן דזהו אמן יתומה אלא תיכף כשמסיים המברך את הברכה יענה אמן ולא יגביה קולו יותר מן המברך שנאמר גדלו לה' אתי ונרוממה שמו יחדיו |
To subscribe click here.