68:10 Some have the custom that if they are on a journey and eat at a non-jew's house they do not say grace with a zimun because this is not a regular occurence. However, if they arranged among themselves to eat together, it is not proper to cancel the zimun, and they say: 1 ''May the Merciful One send us abundant blessings in the place of our journey, and in the place where we sat, for ever.'' If they eat (food) provided by one of them they can say ''May the Merciful One bless the master of this house'' referring to the one who provided the food and if not they say ''May the Merciful One bless us.'' 1) Adding in the grace after meals these extra blessings in the section where we bless the host, and/or our parents, or our wife and children. |
קצת נוהגין שבהיותם בדרך ואוכלים בבית עובד כוכבים אין מברכין בזימון משום דלא הוי קביעות ומכל מקום אם קבעו עצמן שם לאכול ביחד אינו נכון לבטל הזימון ויאמרו הרחמן הוא ישלח לנו ברכה מרובה במקום הליכתנו ובמקום ישיבתנו עד עולם ואם אוכלים משל אחד יכולין לומר הרחמן הוא יברך את בעל הבית הזה וקאי על בעל הסעודה ואם לאו יאמרו הרחמן הוא יברך אותנו |
68:11 According to strict law, it is forbidden to travel on Friday more
than three parsa'ot, 1 whether to one's home or to a different place, so
that one will be able to prepare the Sabbath meals in the proper manner,
in our countries (however) we are not careful about this, because most
people (usually) prepare abundantly. 2 Nevertheless, every one needs
take care to arrive at his host's home while it is still early, for many
violations of Shabbat occur when a guest arrives late. Therefore, one
should be very careful and not let the evil inclination tempt him,
saying: ''It is still early in the day and the way is easy.''
1) Approximately twelve kilometers. 2) So they always have enough if friends come to eat with them. |
מדינא אסור לילך בערב שבת יותר מן שלש פרסאות בין לביתו בין למקום אחר כדי שיוכלו להכין צרכי סעודות שבת כראוי ובמדינות אלו אין נזהרין בזה מפני שרוב בני אדם מכינים בריוח ומכל מקום צריך כל אדם ליזהר מאד שיכנס לאושפיזא בעוד היום גדול כי הרבה חילול שבת בא על ידי מה שמתאחרים לכן יהא נזהר מאד ולא יסיתנו היצר לומר עוד היום גדול ודרך טוב' |
68:12 One who on the holy Sabbath day is on a journey and (staying) at
an inn, and has (on one) money, if one can, one should deposit it 1 or
to hide it, it is forbidden to keep it in one's pocket because it is ''muktzeh''.
2 If one is worried that it will be stolen from one, it may be sown
(into one's clothes) on Friday and one stays home, 3 and not go out in
them (the clothes) in a place where there is no ''eruv''. 4 However, if
there is concern that because of this, that one does not go out the
whole day from the house, they will realize that one has money and steal
it from one, one is allowed to go out in them, with (the money) sewn
into one's clothes. However, if (the money) is in one's pockets, under
any circumstances, this is forbidden. 5 (See Chapter 189 6 for other
matters to be careful about while on a journey.)
1) With someone for safekeeping. 2) ''Muktzeh'' - forbidden to be handled or moved on the Sabbath. See Chapter 88 for more information. 3) That is - at the place where one is lodging for the Shabbat. 4) One is allowed to carry in a private domain on Shabbat, and several domains, or even a whole community, can be turned into one private domain by setting up an ''eruv''. See Chapters 80-95 for more information. 5) The money may be carried while sewn into one's clothes, since this is not the normal way of carrying objects. Hence, only a Rabbinic prohibition is involved, and that is waived because of the unique nature of the situation. If one did not sew the money into one's clothes before the Sabbath, under extreme circumstances one may carry it on the Sabbath in other unusual ways - e.g., placing it between one's clothes and one's flesh. See Shulchan Aruch, Orach Chayim and Ramah 301:33 and relevant glosses. 6) The laws of a unloading and loading. | מי שהוא ביום שבת קודש בדרך במלון ויש לו מעות אם יכול להפקידן או להצניען אסור להחזיקן בכיסו שהרי הם מוקצה ואם מתירא שמא יגנבום ממנו יתפרם ערב שבת בבגדו וישב בבית ולא יצא בהם במקום שאין עירוב אך אם יש לחוש שמא מחמת זה שאינו יוצא כל היום מביתו ירגישו שיש לו מעות ויגזלם ממנו מותר לצאת בהם כשהם תפורים בבגדו אבל אם הם בכיסו בכל ענין אסור עיין עוד בסימן קפ''ט דברים שצריכין ליזהר בדרך |
To subscribe
click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here