67:9 Even though with regard to all the mitzvot of the Torah, a boy does not
become an adult until he is thirteen years (old) and starts (growing) hair, 1
and a girl is not an adult until she is twelve years (old) and shows signs, 2
however, regarding (the laws of) vows and oaths; they are (considered to be
adults) a year earlier. So a boy who is twelve years and one day old, and a girl
who is eleven years and one day old, even though they have not shown any
(physical maturity) signs. if they understand to Whom (Hashem) they (make) vows
and (make) oaths, their vows are (valid) vows and their oaths, (valid) oaths,
However, below this age, even if they understand, 3 their statements are of no
consequence. In any case, they should be told off and punished so that they will
not become accustomed to making vows and oaths. However, if (the vow) is a small
and light matter which does not involve hardship, we compel them to observe it.
4
1) The sign of physical maturity for a male is having at least 2 hairs growing in the genital region. 2) The signs of physical maturity for a female are one of three: pubic hair, change in the nipples, change in the vagina - see Niddah 47b. 3) What they are saying. 4) Even though it is not binding. |
אף על פי שלענין כל המצות שבתורה אין הבן נעשה גדול עד שיהיו לו שלש עשרה שנה והביא שערות והבת אינה גדולה עד שיהיו לה שתים עשרה שנה והביאה סימנים אבל לענין נדר ושבועה יש להם קדימה שנה אחת שהקטן בן שתים עשרה שנה ויום אחד והקטנה בת אחת עשרה שנה ויום אחד אפילו לא הביאו סימנים אם מבינים לשם מי נדרו ונשבעו נדריהם נדר ושבועתם שבועה אבל פחותים מזמן זה אפילו מבינים אין דבריהם כלום ומכל מקום גוערין בהם ומכין אותם שלא ירגילו לשונם בנדרים ושבועות ואם הוא דבר קטן וקל שאין בו עינוי נפש גוזרין עליהם שיקיימוהו |
67:10 A father can nullify vows made by his daughter until she matures -
i.e., the age of twelve and a half - provided she is not married. A
husband can nullify vows made by his wife. How, in what manner, do they
nullify vows? One says three times: ''They are nullified'' or ''They are
negated'', or any other statement implying that one annuls the vow from
its origin. Whether one says this (nullification) in her presence or not
in her presence, 1 however, a vow cannot be nullified by the standard
form 2 by a father or a husband. Also they can only nullify on the same
day they heard it. Thus, if they heard in the beginning of the night,
they (can) nullify it the entire night and all the following day. If
they hear immediately close to the appearance of the stars, they can
nullify (the vow) only until the appearance of stars, and afterwards
they can not nullify it. On Shabbat, one should not say to her ''Your
vow is nullified,'' as on a weekday, 3 rather, one should nullify it
within one's heart and tell her: ''Take this,'' ''Eat this,'' or the
like. 4 If the father or husband said, at first, that he approved of the
vow, even if he did not say so explicitly, rather said using language
implying his approval, and even if he thought in his heart that he
approved of the vow, he is no longer able to nullify it.
1) It is effective. 2) The ceremony of absolution carried out by three scholars, as explained in Law 8. 3) Vows may not be absolved on Shabbat, therefore, they should not be nullified in a public manner using the standard expressions. 4) Giving a command that effectively breaks the vow she took. |
האב מפיר נדרי בתו עד שתתבגר דהיינו שיהיו לה שתים עשרה שנה וששה חדשים והוא שלא נשאת והבעל מפיר נדרי אשתו כיצד מפירין אומר שלש פעמים ''מופר'' או ''בטל'' או שאר לשון המורה שהוא עוקר את הנדר מעיקרו בין שאומר כן בפניה או שלא בפניה אבל לשון התרה לא מהני באב ובבעל וגם אין יכולין להפר רק ביום שמעם דהיינו אם שמעו בתחלת הלילה מפירין כל הלילה וכל היום שלאחריו ואם שמעו מיד סמוך לצאת הכוכבים אין מפירין רק עד צאת הכוכבים ויותר אינן יכולין להפר בשבת לא יאמר לה ''מופר ליכי'' כמו בחול אלא מבטל בלבו ואומר לה ''טלי אכלי'' וכיוצא בזה ואם האב או הבעל אמר תחלה שהוא מרוצה על הנדר אף על פי שלא אמר בפירוש אלא שאמר לשון שהוא מורה שהוא מרוצה ואפילו אם רק בלבו חושב שהוא מרוצה בנדרה שוב אינו יכול להפר |
67:11 Which vows can a father or husband nullify? Only those which
involve hardship e.g., (those prohibiting) washing, wearing jewelry,
making up one's eyes, applying other cosmetics, or the like. The husband
may nullify also matters (vows) that do not involve hardship if they are
matters between (the) husband and his wife and cause conflict between
them. The latter are only (conditionally) nullified, for the time she is
under his authority. After she becomes a widow or is divorced, the
matter becomes forbidden to her. 1
1) As the vows take effect and the woman must observe them. | איזה נדרים יכולין האב או הבעל להפר דוקא דברים שיש בהם עינוי נפש כגון רחיצה קישוט כיחול ופרכוס וכיוצא בזה והבעל יכול להפר גם דברים שאין בהם עינוי נפש אם הם מן הדברים שבין איש לאשתו וגורמים איבה ביניהם אבל אלו אינם מותרים אלא כל זמן שהיא יושבת תחתיו ולאחר שנתאלמנה או נתגרשה אסורה בהם |
To subscribe
click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here