Audio by Ushy Fried

67:6 A vow does not take effect unless one's words and one's heart agree. 1 However, if one made a vow by mistake, not intending to say what one did say, or thought about making a vow, but did not say it out aloud, this is not a vow. 1) You must mean in your heart, the words you are saying from your mouth. אין הנדר חל אלא אם היה פיו ולבו שוים אבל אם נדר בטעות שלא היה דעתו כמו שהוציא בשפתיו או שהרהר בלבו נדר ולא הוציא בשפתיו אין זה נדר
67:7 One who accepted a stringency upon himself in matters permitted 1 in order to to serve as a barrier and a fence for self-control, e.g., fasting during the days of Selichot, 2 or not eating meat and not drinking wine from the seventeenth of Tammuz and onwards 3, and the like, even if one only behaved this way one time, but one intended to carry on this way always, or one had behaved this way three times, even though one did not intend to behave this way always, 4 if one did not make the condition that it was without a vow, and one wants to go back 5 because one is not well, one needs to be absolved. One opens 6 with (a statement) of regret that one regrets accepting this custom as a vow. Therefore, one who wants to accept some stringency in order to help one's self-control, should say first that one does not accept this (custom) as a vow, and also say that one's intention is to perform it only on the present occasion or only when one wants, but not at all times.

1) By Torah law. 2) Preceding Rosh Hashana. 3) Until after the tenth of Av - also known as the Three Weeks, see Ch. 122 4) Normally if one already did something three times, it makes it a personal custom for oneself, which must be kept, or be absolved. 5) And stop carrying out this custom. 6) The procedure of requesting absolution from a vow.

מי שנהג איזה חומרא בדברים המותרים מדינא מחמת סיג וגדר ופרישות כגון תעניות שבימי הסליחות או שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין משבעה עשר בתמוז ואילך וכיוצא בו אפילו לא נהג כן רק פעם הראשונה אלא שהיה בדעתו לנהוג כן לעולם או שנהג כן שלש פעמים אף על פי שלא היה בדעתו לנהוג כן לעולם ולא התנה שיהא בלי נדר ורוצה לחזור מפני שאינו בריא צריך התרה ויפתח בחרטה שהוא מתחרט על מה שנהג כן לשם נדר לכן מי שהוא רוצה לנהוג באיזה חומרות לסיג ופרישות יאמר בתחלה שאינו מקבל עליו כן בנדר וגם יאמר שאין בדעתו לנהוג כן אלא בפעם ההיא או בפעמים שירצה ולא לעולם

67:8 How is a vow or oath absolved? One goes to three Torah scholars, one of whom must be experienced in the laws of vows - and knows which vows may be nullified and which vows may not be nullified - and how they are absolved, and they (the scholars) absolve (the oath or vowel) for him. One who makes a vow in a dream, it is best for him to have it absolved by ten Torah scholars. כיצד מתירין את הנדר או השבועה הולך אצל שלשה אנשים בני תורה ואחד מהם יהיה בקי בהלכות נדרים שידע איזה נדר יכולין להתיר ואיזה מהן אינן יכולין להתיר ואיך מתירין והם יתירו לו ומי שנדר בחלום טוב שיתירו לו עשרה בני תורה

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here