Audio by Ushy Fried

67:3 One needs to take care not to make any vows. It is even preferable not to vow to give charity. Rather, if one has something that one wants to give, one should give immediately; if one does not have, one waits until one has, and gives without a vow. If pledges are being made to charity and one wants to pledge with them, one should specify that one pledges (Bli Neder) without a vow. Similarly, when we remember our departed 1, and pledge to give to charity, one says ''without a vow''. In a time of personal distress, one is permitted to vow.

1) The Yizkor prayers for our departed relatives.

צריך ליזהר שלא ידור שום דבר ואפילו לצדקה אין טוב לידור אלא אם יש לו בידו מה שהוא רוצה ליתן יתן מיד ואם אין לו ימתין עד שיהיה לו ויתן בלא נדר ואם פוסקים צדקה וצריך לפסוק עמהם יאמר בפירוש שהוא פוסק בלי נדר וכן כשמזכירין נשמות שנודרין לצדקה יש לומר בלי נדר אם הוא בעת צרה מותר לו לנדור
67:4 If one intends to set 1 for oneself some Torah study or to do a particular mitzvah, and one fears that one will fail (out of laziness) afterwards, or, one fears that the evil inclination will tempt one to transgress a prohibition or prevent one from doing a mitzvah, one is allowed to spur one's determination by making a vow or oath. Rav says: 2 ''From where do we learn that one may make an oath to fulfill a mitzvah to spur one's determination even though one is bound by the oath made at Mount Sinai?'' as it is said: 3 ''I have sworn and I will fulfill (my oath) to observe your righteous commandments.'' Even if one did not say in the form of an oath or vow, but merely made a promise, it is considered to be a vow and one is obliged to carry it out. Therefore, one needs to be careful when one says that one will fulfill a mitzvah, that one says ''without a vow''. 4 It is proper for one to accustom oneself to this, 5 even when promising to do (ordinary) voluntary matters, so that one does not err, Heaven forbid, by transgressing the prohibitions concerning vows.

1) A fixed period. 2) Nedarim 8a 3) Psalms 119:106. 4) ''Bli neder'' - without obligating myself through a vow. 5) Adding that phrase.

אם דעתו לקבוע לו איזה לימוד בתורה או לעשות איזה מצוה והוא ירא פן יתרשל אחר כך או שהוא מתירא פן יסיתהו היצר לעשות איזה איסור או למנעו מלעשות איזה מצוה מותר לו לזרוזי נפשיה בנדר או בשבועה דאמר רב מנין שנשבעין לקיים את המצוה לזרז את עצמו אף על פי שהוא מושבע ועומד מהר סיני שנאמר נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך ואפילו אם לא אמר בלשון נדר או שבועה אלא בדיבור בעלמא הוי נדר ומחויב לקיים ולכן צריך האדם ליזהר כשהוא אומר שיעשה איזה דבר מצוה שיאמר ''בלי נדר'' וטוב שירגיל האדם את עצמו כן אפילו באמרו לעשות דבר רשות כדי שלא יכשל חס ושלום בעון נדרים

67:5 One who makes vows in order to rectify one's character traits is considered meticulous and praiseworthy; how is this? for example, one who was a glutton and vowed not to eat meat for a specific period, or one who was a drunkard and banned himself from wine or other alcoholic beverages, also, one who is (vain) very proud of his appearance, one who accepted (the restrictions of) a Nazirite, 1 and the like. Vows like this are (part of) serving Hashem, blessed be His name, and on these said our sages, of blessed memory, 2 ''Vows are a curb for abstinence.'' In any case, also with such vows a person should not accustom himself. Rather, one should overcome one's desires without vows.

1) Bemidbar 6:2-21. ''.. a man or a woman who vows the vow of a Nazirite to consecrate themselves to the Lord.'' This included abstaining from wine and strong drink, not cutting the hair on the head, and not coming near a dead person. 2) Avot 3:13.

מי שנודר נדרים כדי לתקן מדותיו הרי זה זריז ומשובח כיצד הרי שהיה זולל ונדר שלא יאכל בשר איזה זמן או שהיה שוגה ביין ואסר עליו את היין ונשאר משקין המשכרין וכן מי שהיה מתגאה ביפיו וקבל עליו נזירות וכיוצא בזה נדרים כאלו המה עבודת השם יתברך שמו ועל אלו אמרו חכמינו זכרונם לברכה נדרים סיג לפרישות ומכל מקום גם בנדרים כאלו אין לו לאדם להרגיל את עצמו אלא יש להתגבר על יצרו גם בלא נדרים

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here