66:9 If the investor wants the recipent to give him a simple promissory note
(which) is binding according to the law of the land, in order that if the
recipient refuses to pay or dies, he will have a way of collecting his money by
means of the (secular) courts. Rather, (if) they agreed verbally that the money
comes under the laws of a business agreement, this is not valid. Even if the
note is only on the principal, since the investor can collect all the money by
(means of) the promissory note he holds, and even if the investment has clearly
lost, this is forbidden. Even if the investor is trusted by the recipient and he
is a pious man, in any event it is not valid. Even if the recipient also gives
to the investor a business agreement, in which is written that the money that is
mentioned in the promissory note, is under the laws of a business agreement,
that also is not valid, because there is reason to suspect that the investor or
his heirs will afterwards hide the business agreement and (try to) collect from
the promissory note. There is no way round this, except to pass on the business
agreement to a third party; 1 or the investor will himself sign on the business
agreement, and this will remain in the hand of the recipient; or they will write
in the promissory note that this is according to the way described in the
business agreement; or, at the least, the witnesses will be told that the
promissory note is subject to a business agreement. With all these (different)
methods (described above), even if there is included in the promissory note, the
principal and the profit, this is allowed.
1) Who will produce it if the investor tries to collect the full amount even if the investment lost money. |
אם הנותן רוצה שהמקבל יתן לו שטר חוב פשוט ואמיץ כחק המדינה בכדי שאם המקבל יסרב מלפרוע או ימות יהא לו נקל לגבות מעותיו על ידי ערכאות אלא שבעל פה הם מתנים שהמעות האלה הן בתורת עיסקא לא מהני ואפילו השטר אינו אלא על הקרן לבד דכיון שהנותן יכול לגבות כל המעות בשטר חוב שבידו אפילו אם יהיה הפסד ברור אסור ואפילו אם המקבל מאמין להנותן והוא אדם חסיד מכל מקום לא מהני ואפילו אם המקבל נותן להנותן גם שטר עיסקא שכתוב בו כי המעות שנכתב בשטר חוב הוא בתורת עיסקא גם כן לא מהני דאיכא למיחש שמא הנותן או יורשיו יעלימו אחר כך את השטר עיסקא ויגבו בשטר חוב ואין היתר לזה אלא שישלישו את השטר עיסקא ביד שליש או שנותן יחתום את עצמו על השטר עיסקא ויהא מונח ביד המקבל או שיכתבו על השטר חוב שהוא על פי אופן המבואר בשטר עיסקא או לכל הפחות ייחדו עדים שהשטר חוב הוא בתורת עיסקא ובכל אופנים אלו אפילו אם נכלל בשטר חוב הקרן עם הריוח שפיר דמי |
66:10 A business agreement cannot be used to allow (interest on a loan),
unless this is really true, that the money was put to do with it some
business. However, if one did not put the money to a business need,
rather to repay a loan or the like, then the business agreement does not
apply, because it's false. However, it can be done in this way; eg;
Reuven needs money, and he has some merchandise, even in a different
place, (then) he can sell this to Shimeon, even at a very low price on
the condition that Reuven can choose, that if he does not give (the
merchandise) to Shimeon, up to a certain day, he will give him instead a
certain amount (so that Reuven will have a reasonable profit), then
Shimeon gives Reuven the money, and they do ''kinyan sudor'' to seal the
agreement, 1 Shimeon, the recipient, gives a part of his garment 2 to
Reuven who takes hold of it, and by this he acquires Reuven's
merchandise, even if there are no witnesses. The merchandise is (now)
the responsibility of Shimeon the buyer. 3
1) ''kinyan'' is from the word to buy or take ownership, and ''sudor'' is a scarf. A 'kinyan sudor'' is a procedure for formally taking possession of something. 2) That is, the potential recipient of the merchandise. 3) Even though he does not physically have the merchandise, he is still responsibility for any loss or damage to it during the period of the loan. |
שטר עיסקא לא מהני להתיר אלא אם האמת כן הוא שהוא נוטל את המעות לעשות בו איזה עסק אבל אם אינו נוטל את המעות לצורך עסק אלא לפרוע איזה חוב וכדומה אז לא מהני שטר עיסקא כיון שהוא שקר אבל יכולין לעשות באופן זה כגון ראובן שהוא צריך למעות ויש לו איזה סחורה אפילו במקום אחר יכול למכרה לשמעון אפילו בזול גדול ובתנאי שהברירה ביד ראובן שאם לא ימסרנה לידי שמעון עד יום פלוני יתן לו בעדה כך וכך שיהיה לשמעון ריוח כראוי ושמעון יתן לראובן את המעות ויעשו קנין סודר לקיום המקח דהיינו ששמעון הלוקח יתן קצת מבגדו לראובן שיתפוס בו ובזה הוא קונה את הסחורה של ראובן ואפילו שלא בפני עדים הסחורה היא באחריותו של שמעון הקונה |
66:11 Similarly, if Reuven owes money to Shimeon, and when the time comes to pay Reuven doesn't have the money, and Shimeon agrees to wait for him some time, this also is not covered by a business agreement. Rather, Reuven sells to Shimeon some merchandise that he has, using the method described above, and Shimeon returns to him the promissory note which he already had, and Reuven gives him a (new) note on the merchandise which he bought from him, using the method described above. | וכן ראובן שהיה חייב לשמעון מעות ובהגיע זמן הפרעון אין לו מעות לראובן והתפשר ששמעון ימתין לו איזה זמן בזה גם כן אין תקנה בשטר עיסקא אלא שראובן ימכור לשמעון איזה סחורה שיש לו באופן הנזכר לעיל ושמעון יחזיר לו את השטר חוב שהיה לו עליו מכבר וראובן יתן לו שטר על הסחורה אשר קנה מאתו באופן הנזכר לעיל |
To subscribe
click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here