6:5 One who blessed over water and then
heard that someone in the neighborhood had died, and the custom is to
spill out the (stored) water in (houses) in the neighborhood of the
dead, because (drinking this water is considered) a danger,
nethertheless because he has blessed he should drink a little, so that
his blessing shall not be in vain. He need not be concerned about the
danger, (1) ''Who keeps a commandment shall not know any evil.'' After
drinking a little, he should spill out the rest.
(1) Follows is a quote from Ecclesiastes 8:5. |
בירך על המים ושמע שיש מת בשכונה והמנהג הוא לשפוך המים שבשכונת המת מפני הסכנה מכל מקום כיון שבירך ישתה מעט שלא תהא ברכתו לבטלה ואל ידאג מפני הסכנה כי שומר מצוה לא ידע דבר רע ולאחר ששתה מעט ישפוך השאר |
6:6 All the blessings, except Grace after meals; If one is in doubt about them whether one said them or did not say them, one does not repeat the blessing. |
כל הברכות חוץ מברכת המזון אם נסתפק בהם אם אמרם או לא אמרם אינו חוזר ומברך |
6:7 A man must bless on every day at least
one hundred blessings. King David established this. A hint to this
matter: (1) ''The saying of the man who was raised on high,'' (the word)
''al'' (high), has the numerical value (lamed=30, ayin=70) of one
hundred. This is supported from the Torah: (2) ''Now, O Israel, (Hebrew, mah) what does the Lord your G-d require of you? But to fear the Lord,''
etc. Do not read ''mah'', but (one hundred) ''meah'', these are the one
hundred blessings, which (by saying them) will (lead one) to fear the
Lord, and to loving Him and to always remember Him, because of the
blessings that one blesses. The curses contained in Deuteronomy (3) are
(total) ninety-eight, and it's also written:(4)''Every sickness'' and
''every plague,'' which (adds on and comes to) one hundred. Now, the one
hundred blessings which we bless every day, are a shield to us and save
us from these. On Shabbat, and festivals and also fast days, which have
less than the hundred blessings, we make up by paying attention to the
blessings of the chazan, when he repeats the Shemoneh Esreh, and by the
blessings over the reading of the Torah and the Prophets, after which we
respond Amen. Also (make up the 100) the blessings over snacks.
(1) Taken from II Samuel 23:1. (2) Deut. 10:12 (3) Deut. 28:15-61 (4) Verse 63. |
חייב אדם לברך בכל יום מאה ברכות לפחות ודוד המלך תקן זאת רמז לדבר נאום הגבר הוקם על על בגימטריא ק' וסמך מן התורה ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה את ה' וגו אל תקרי מה אלא מאה הן מאה ברכות שהן ליראה את ה' ולאהבה אותו ולזכרו תמיד על ידי הברכות שמברכין הקללות שבמשנה תורה הן צ''ח וכתיב גם כל חלי וכל מכה הרי ק' וק' ברכות שאנו מברכין בכל יום מגינות עלינו להנצל מהן ובשבת ויום טוב וכן בתענית שחסרים מן מאה ברכות משלימים במה שמכוונים לברכות השליח צבור בחזרת התפלות וברכות הקוראים בתורה והמפטירין ועונין אחריהם אמן וגם ברכת הנהנין |
To subscribe click here.