Audio by Ushy Fried

65:24 A Jew who borrowed from a non-Jew1 with interest,2 and another Jew is the guarantor, if they have an agreement that the non-Jew can only demand (payment) at the beginning except from the borrower, and if he failed to get from the borrower, then he can demand from the guarantor, this is allowed. However, if the agreement was that the non-Jew can first demand from the guarantor, this is as if the guarantor borrowed from the non-Jew, and then loaned to the Jew the money, this is forbidden. Similarly, a non-Jew who borrowed from a Jew with interest, and another Jew is the guarantor, if there was an agreement, that the lender can not demand in the beginning, except from the non-Jew borrower, and even if, when he does not find (the money) with the non-Jew borrower, then he claims from the guarantor, this is allowed. However, if there was an agreement, that he can claim first also from the guarantor, then the guarantor is like a borrower, and this is forbidden. If the Jew is guaranteeing only the principal, and not the interest, this is allowed.

1) Literally, an idol worshipper. 2) Which is allowed.

ישראל שלוה מעובד כוכבים בריבית וישראל אחר יהיה ערב אם הוא בענין שאין העובד כוכבים יכול לתבוע תחלה אלא את הלוה ואך כשלא יהיה אפשר לגבות מן הלוה אז יכול לתבוע מן הערב מותר אבל אם הוא בענין שהעובד כוכבים יכול לתבוע תחלה את הערב אם כן הוי כאלו הערב לוה מן העובד כוכבים והלוה לישראל הלוה ואסור וכן עובד כוכבים שלוה מישראל בריבית וישראל אחר הוא ערב אם הוא בענין שאין המלוה יכול לתבוע תחלה אלא את העובד כוכבים הלוה ואך כאשר לא ימצא אצל העובד כוכבים הלוה אז יגבה מן הערב מותר אבל אם הוא בענין שיכול לתבוע תחלה גם את הערב אם כן הערב הוא כמו לוה ואסור ואם הישראל ערב רק בעד הקרן ולא בעד הריבית מותר
65:25 A non-Jew who said to a Jew: ''Borrow for me money with interest from (this) Jew against this security, or even if he does not give him the security, but a promissory note, and the lender relies only on the security, or on the promissory note of the non-Jew, and the (Jewish) agent has no responsibility, this is allowed. Even if the Jewish agent brings the interest to the lender he is allowed to accept it, provided the lender has completely decided that all responsibility on the security and the money, whether on bringing (them) or returning them, are solely his responsibility, and on the agent there will be no responsibility.

עובד כוכבים שאמר לישראל לוה בשבילי מעות בריבית מישראל על משכון זה או אפילו אינו נותן לו משכון אלא שטר חוב והמלוה סומך את עצמו רק על המשכון או על השטר של עובד כוכבים ועל השליח אין שום אחריות מותר ואפילו אם הישראל השליח מביא את הריבית להמלוה מותר לקבלו ובלבד שהמלוה יגמור זאת בדעתו שכל אחריות המשכון והמעות בין בהבאה בין בחזרה הכל על אחריותו ועל השליח לא יהיה שום אחריות

65:26 Similarly, a Jew who gave (some) security or a promissory note to another Jew, that he should borrow for him against this money with interest from a non-Jew. If the non-Jew does not rely except only on the security or the note, and on the agent there is no responsibility, this is allowed. Similarly, if a Jew loans (without interest) to another Jew against the security, and afterwards the borrower says: ''Borrow money from an non-Jew with interest against this security, and I will pay the principal and the interest.'' If the non-Jew relies for himself only on the security, this is allowed. וכן ישראל שנתן משכון או שטר חוב לישראל חברו שילוה בשבילו על זה מעות בריבית מעובד כוכבים אם העובד כוכבים אינו סומך רק על המשכון או על השטר ועל השליח אין שום אחריות מותר וכן אם הישראל הלוה תחלה לישראל חברו על משכון ואחר כך אמר להמלוה לוה מעות מעובד כוכבים בריבית על משכון זה ועלי לשלם הקרן והריבית אם העובד כוכבים סומך עצמו על המשכון לבד מותר