65:21 It is permitted to increase the rent on land (property). How is this done
? One who rents him a courtyard, and says to him before he takes possession:
''If you pay me the rental now, it will cost you 10 gold coins a year, and if
you pay me each month, you must give me for each month 1 gold coin.'' This is
allowed. The reason for this is because from the point of the law rent only has
to be paid at the end, and so if he agrees to take from him 1 gold coin each
month, which is equivalent to 12 gold coins (a year), this is not considered as
payment for delaying the rental,1 because he was not obliged to pay him in
advance, and what he said to him: ''If you pay me now, it will cost you 10'' he
is letting him off 2 gold coins, because he is paying in advance of the due
date, and this is allowed.
1) Which would be interest and therefore forbidden. |
מותר להרבות שכר הקרקע כיצד השכיר לו את החצר ואמר לו קודם שהחזיק בו אם תתן לי את השכירות מיד הרי הוא לך בעשרה זהובים לשנה ואם תשלם לי בכל חדש תתן לי בעד כל חדש זהוב אחד מותר והטעם בזה משום דמצד הדין שכירות אינה משתלמת אלא לבסוף הלכך כאשר לוקח ממנו זהוב בכל חודש דהוי ליה שנים עשר זהובים אין זאת שכר המתנת המעות שהרי אינו מחויב לשלם לו במוקדם ומה שאמר לו אם תתן לי מיד הרי היא לך בעשרה אז היה מוחל לו שני זהובים לפי שמקדים לו לשלם קודם זמן הפרעון וזאת מותר |
65:22 Specifically on rental of land one can increase (the rent) this
way, because the land comes into his possession immediately, but to
increase the wages of a worker is forbidden this way. For example, if he
hired someone to do some work for him at a later date, and paid him his
wages one day before he started to work, and in return he will do for
him the work at less than the market rate, this is forbidden, since the
worker has not yet started to work, this (the early wages) is like a
loan. However, if the worker starts his work immediately, even though he
will not finish the work until after many days, it is allowed to advance
him his wages, so that he will do it more cheaply,1 because he will
start the work immediately, this is considered as wages and not as a
loan.
1) Normally the worker would be paid in arrears, at the end of each month or at the end of the whole job. By paying him immediately the worker benefits by having the money straight away and the hirer benefits by paying less. |
ודוקא בשכירות קרקע מותר להרבות בענין זה מפני שהקרקע נקנית לו מיד אבל להרבות בשכירות פועל אסור בענין זה דהיינו שאם שוכר את האדם שיעשה לו מלאכתו לאחר זמן ומקדים לו שכרו היום קודם שנכנס למלאכה ובשביל זה יעשה לו את המלאכה בפחות מן הראוי זאת אסור דכיון דהפועל אינו משתעבד מהשתא הוי ליה כמו הלואה אך אם הפועל נכנס למלאכתו מיד אף על פי שלא יגמור את המלאכה עד לאחר ימים הרבה מותר להקדים לו שכרו בשביל שיעשה בזול דכיון שיתחיל מיד במלאכה הוי ליה שכירות ולא הלואה |
65:23 It is allowed to pay more on a dowry.1 For example, he promised a
dowry for his daughter, and made an agreement with his (future)
son-in-law that every year he (the son-in-law) leaves with him the
dowry, he (the father) will give him such and such an (increased)
amount, this is allowed. Since this is only like adding to him more
dowry. It's as if he said to him: ''I will give you a present of such
and such on a certain date, and if I don't give you on this date, I will
add on for you such and such.'' This is allowed. This is so provided
they agreed on this at the time of writing the pre-marital agreement,
because up to now he had not pledged anything, this is now treated as
one pledge. However, if at the time of writing the pre-marital
agreement, he pledged, without conditions, a certain dowry, and at the
time of the wedding he wants to change, and give him a certain amount in
return for extending the time, this is forbidden, and he can (only) do
(this) by a dispensation.2
1) A father normally provides the dowry for his daughter when she gets married. The case here is where the father promises the groom more money as long as he can delay the payment of the dowry. The amount and conditions of the dowry are part of the pre-marital agreement - ''Taneim''. 2) As described in the next chapter. | מותר להרבות בנדונית חתנים כגון שפסק נדוניא לבתו והתנה עם חתנו שכל שנה שיניח אצלו את הנדוניא יתן לו כך וכך שכר מותר שאין זה אלא כמוסיף לו נדוניא וכאלו אמר לו אני נותן לך מתנה כך וכך לזמן פלוני ואם לא אתן לך לזמן פלוני עוד אני מוסיף לך כך וכך דמותר ודוקא כשהתנו כן מיד בשעת כתיבת התנאים דכיון דעד עתה לא היה עליו שום חיוב אם כן הכל הוא חיוב אחד אבל אם בשעת כתיבת התנאים נתחייב בסתם סך נדוניא ובשעת החתונה רוצים להתפשר לתת לו דבר מה בשביל הרחבת הזמן אסור וצריכין לעשות בדרך היתר |
To subscribe click here. To unsubscribe click here