65:12 One who loans money on the security of a house or a field, or a place in a
synagogue, and (it's agreed) that the lender can take the earnings from the
security,1 it needs to be as a deduction, that is, he will take off from the
debt a fixed amount each year, which will be, the rental given by the lender,
and even if the rental is more than what they agreed between themselves, it is
permitted. However, the lender cannot go back and rent (the house back) to the
borrower himself. Further, there are, on loans (made against a house), many
different laws and one should not do (this) without consulting a (Torah) sage.
1) The earnings - literally the fruit - means the produce from the field or the rental income from the house. |
המלוה מעות על משכון בית או שדה או מקום בבית הכנסת והמלוה יקח את הפירות מהמשכון צריך להיות בנכייתא דהיינו שינכה לו מן החוב דבר קצוב לכל שנה שזהו יהיה השכירות שנותן המלוה ואפילו השכירות שוה יותר ממה שקצבו ביניהם מותר אבל לא יחזיר המלוה וישכירו להלוה עצמו ועוד יש בענין משכנתא הרבה חילוקי דינים ואין לעשות כי אם על פי שאלת חכם |
65:13 An item that has a known market price, is forbidden to be sold for more than this price, because one wants to delay (repaying) the money. However, an item that does not have a known market price, even though if he were to give him now the money, he would be giving less, but so that he can delay (repaying) the money, he sells it for a little more, this is permitted, provided that it is not a lot more (that is one sixth or more), then it would be obvious to everyone that for postponing the (repayment of) the money it was increased. Also, if it was not raised a lot, ''If you pay me now the money but he made a specific statement and said, it will (cost) you ten, but if (you want) it delayed give me eleven.'' this is forbidden. Similarly, if the buyer buys the goods at a high price, in order to sell immediately and lose, so that the money will be in his possession for some time, this is also forbidden. |
דבר שיש לו שער ידוע אסור למכרו ביותר מן השער מפני שממתין לו את המעות אבל דבר שאין לו שער ידוע אף על פי שאם היה נותן לו עתה את המעות היה נותנו לו בפחות ובשביל שהוא ממתין את המעות מוכר לו קצת ביותר מותר ובלבד שלא יעלהו הרבה דהיינו שתות או יותר עד שניכר לכל שבשביל המתנת המעות הוא מעלהו וגם אם לא מעלהו הרבה אלא שהוא מפרש ואומר אם תתן לי מיד את המעות הרי לך בעשרה ואם בהקפה תתן לי אחד עשר אסור וכן אם הקונה קונה את הסחורה ביוקר כדי למכרה מיד ולהפסיד בשביל שיהיה המעות בידו איזה זמן גם כן אסור |
65:14 One who has a promissory note on another,1 can sell it to another
at less (than its face value) and even before it's due date. The seller
should write to the buyer, ''I am selling you this note, and you buy
with it all its rights.''2 The buyer needs to accept all the
responsibility, except those responsibilities that remain with the
seller, eg; that the note has not yet been paid and so on, can remain
with the seller. Just as he can sell the note (to another) for less than
it's value, so he can also sell it to the borrower himself (for less).
1) A promissory note - lit. ''a debt agreement'' - a legal document signed and dated by the borrower and usually two witnesses, wherein he states the amount he has borrowed, from whom he has borrowed it, and by when he promises to pay it back. 2) To claim the money at the due date from the borrower. | מי שיש שטר חוב על חברו מותר למכרו לאחר בפחות ואפילו קודם זמן הפרעון ויכתוב המוכר להלוקח אני מוכר לך שטר זה וקני לך איהו וכל שעבודיה וצריך שיהא האחריות על הלוקח רק אחריות שבא מחמת המוכר כגון שהשטר פרוע וכדומה יכול להיות על המוכר וכשם שיכול למכור את השטר לאחר בפחות כמו כן יכול למכרו גם להלוה בעצמו |
To subscribe click here. To unsubscribe click here