Audio by Ushy Fried

64:4 Something which is only forbidden by the Rabbis, such as non-Jewish cheese, may be traded in.

דבר שאין איסורו אלא מדרבנן כגון גבינות של נכרי מותר לעשות בהן סחורה
65:1 From the inner nature of a person, he desires and craves money, and it is most likely that a person will go against the prohibition of (taking) interest, than other prohibitions involving financial matters. For with theft, deception and the like, he himself takes care that no one steals (from him) or cheats (him). Also, if he wanted to steal from or cheat a friend, he will sometimes refrain out of shame or out of fear (of detection), which is not (the case) with interest. For the borrower gives him (the interest) willingly and is happy that he has found someone to loan (to him) even with interest. Also the lender believes that he is doing a great favor for the borrower, who will be able to profit from this money many times more than the interest. Therefore it is very easy for a person to be tempted, Heaven forbid, by the evil inclination and fail (to follow) this prohibition. Therefore our holy Torah was very strict on this prohibition, and many negative commandments are said about it. The loaner transgresses 6 negative commandments, and will not be revived when the dead are resurrected, as is said:1 ''He gave (money) at interest and took a profit - shall he live ? He shall not live.'' The borrower transgresses 3 negative commandments. The scribe, the witnesses, and the guarantor2 transgress each one 1 negative commandment. Also the broker who connected between them, or helped one of them, eg, he told the borrower about a (potential) loaner, or told the lender about a (potential) borrower, (they) also transgress 1 negative commandment.

1) Ezek. 18:13. 2) The scribe who writes out the document specifying the loan and its conditions, the witnesses who sign on the contract, and the guarantor who gives security to the lender by promising to pay if the borrower defaults on the loan.

לפי שנפשו של אדם בטבעו חומד ומתאוה אל הממון וקרוב יותר שיהא אדם נכשל באיסור ריבית מבשאר איסורין שבממון כי בגזל ואונאה וכדומה הרי זה משגיח על עצמו שלא יהא נגזל ושלא יתאנה וגם זה שהוא רוצה לגזול או להונות את חברו לפעמים הוא נמנע מחמת בושה או מחמת יראה מה שאין כן ברבית כי הלוה נותן לו ברצונו הטוב והוא שמח כי מצא מקום ללוות על כל פנים ברבית וגם המלוה חושב בדעתו כי הרי הוא עושה טובה גדולה עם הלוה שיוכל להרויח בממון זה כפלי כפלים יותר מן הריבית ולכן נקל מאוד שיהא אדם נתפתה חס ושלום מן היצר הרע להיות נכשל באיסור זה על כן החמירה תורתנו הקדושה מאד באיסור זה והרבה לאוין נאמרו בו המלוה עובר בששה לאוין ולא יקום בתחיית המתים שנאמר בנשך נתן ותרבית לקח וחיה לא יחיה הלוה עובר בשלשה לאוין הסופר והעדים והערב עוברים כל אחד בלאו אחד וכן הסרסור שהיה ביניהם או שסייע לאחד מהם כגון שהורה מקום להלוה ללוות או שהורה מקום להמלוה להלוות גם כן עובר בלאו אחד

65:2 One who failed and took interest, is obliged to return it, (except for early (before the loan) interest or late (after the loan) interest, as explained in Law 6.) מי שנכשל ולקח ריבית מחויב להחזירו מלבד ריבית מוקדמת ורבית מאוחרת דלקמן סעיף ו