Audio by Ushy Fried

60:1 One who sees edible (fruit) trees in flower blesses: ''Blessed are You, O Lord our G-d, King of the Universe, Who did not leave out in His world anything, and created in it good creations and good trees, to bring pleasure to man.'' One does not bless (this) except once each year. If one was late in blessing until the fruits had grown one should not bless again. Some say1 that if one did not bless the first time that one saw the blossoms, one shouldn't bless afterwards.

1) For example Rav Shneur Zalman of Liadi (Piskei Siddur), however, the Mishna Berurah 226:5 states that the blessing may be made afterwards, as well.

הרואה אילני מאכל שמוציאין פרח מברך ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובים ליהנות בהם בני אדם ואינו מברך אלא פעם אחת בכל שנה ואם איחר מלברך עד שגדלו הפירות לא יברך עוד יש אומרים דאם לא בירך בפעם הראשונה שראה את הפרחים שוב לא יברך
60:2 On a meteor, which is a star shooting like an arrow across the sky from place to place and its light stretches out like a rod, or a star which has a tail like a spear of light (a comet), or on an earthquake, or on winds that blow fierce fiercely, or on lightning; on each one of these one blesses: ''Blessed are You, O Lord our G-d, King of the Universe, Who carries out the work of creation.'' (One does not bless on a meteor except once in a night, even though he sees another shooting star (later that night). On a comet, if one has (already) blessed on it, one does not bless again unless one does not see one until after thirty days.) On thunder, if one hears it after lightning occurred, one blesses: ''Blessed are You, O Lord our G-d, King of the Universe, Whose strength and power fill the world.'' If one saw the lightning and heard the thunder together, one blesses only one blessing, ''Who carries out the work of creation.'' Similarly, if one blessed on lightning ''Who carries out the work of creation.'' and during saying (the blessing for) the lightning, heard thunder, one need not bless on it, because it is covered by the blessing for the lightning. One does not bless on lightning or thunder, except within a short time1 but if one waited longer (than this), one does not bless.

1) Literally ''while speaking'', and normally taken as the time it would take one to greet one's Rabbi by saying ''Welcome to you, Rebbe.''

על הזיקים והוא כוכב היורה כחץ באורך השמים ממקום למקום ונמשך אורו בשבט ועל הכוכב שיש לו זנב ושבט של אורה ועל רעידת הארץ ועל רוחות שנשבו בזעף ועל הברקים על כל אחת מאלו מברך ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם עושה מעשה בראשית ואינו מברך על הזיקים כי אם פעם אחת בלילה אף על פי שראה עוד כוכב אחר רץ ועל הכוכב שיש לו זנב כיון שבירך עליו אינו מברך עוד אלא כשלא רואהו עד לאחר שלשים יום ועל הרעם אם שמעו לאחר שעבר הברק מברך ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם שכחו וגבורתו מלא עולם ואם ראה את הברק ושמע את הרעם ביחד מברך רק ברכה אחת עושה מעשה בראשית וכן אם בירך על הברק עושה מעשה בראשית ובתוך כדי דיבור להברק נשמע הרעם אינו צריך לברך עליו כי נפטר בברכה שעל הברק אין מברכין על הברק או על הרעם אלא תוך כדי דיבור אבל אם הפסיק יותר שוב לא יברך

60:3 As long as the clouds have not scattered, one is covered by one blessing. (However,) if the clouds separated and the sky became bright, whether (between one) lightning (flash) and (another) lightning (flash) or (between one roll of) thunder and (another roll of) thunder, one must bless (on each one). Lightning which is seen without thunder, and is caused by the heat, is not considered to be true lightning, and one does not bless on it. כל זמן שלא נתפזרו העבים נפטר בברכה אחת נתפזרו העבים והשמים נזדככו בין ברק לברק ובין רעם לרעם צריך לחזור ולברך והברקים שנראים בלא רעם אלא מחמת החום אינם כברקים ממש ואין מברכין עליהם