59:13 It is customary to to say to one who put on a new garment: ''May you wear
out (this one) and buy a new (one).'' On shoes and other garments that are made
of leather, even from non-kosher animals, and even if the leather is sewed under
the garment, one does not say ''May you wear out (this one) and buy a new
(one).'', for this one to buy a new article like this, one needs first to kill a
living creature, and it's written:1 ''His mercies are on all His works.''
1) Psalms 145:9. |
נוהגין לומר למי שלבש בגד חדש תבלה ותחדש ועל מנעלים או שאר בגדים שנעשו מעורות אפילו מבהמות וחיות טמאות ואפילו אם העורות הם תפורות רק תחת הבגד אין אומרים תבלה ותחדש כי אם יחדש בגד כזה צריכין מתחלה להמית בעל חי וכתיב ורחמיו על כל מעשיו |
59:14 A fruit that grows again each year, the first time each year that
one eats it, one blesses ''...who has kept us in life...''. One should
bless first ''...who has kept us in life...'', and afterwards the
blessing for the fruit. If one forgot and blessed first the blessing for
the fruit, one can bless also afterwards ''...who has kept us in
life...'', and this is not considered an interruption. One who did not
bless at the first time of eating, does not bless again (the next time).
If one has in front of one several ''new'' fruits, it is enough to bless
''...who has kept us in life...'' once for all. Two kinds of fruit, even
if they are somewhat similar, e.g., sweet cherries and raspberry,1 even
if they do not have different names, but by flavor, e.g., white figs and
dark figs, Thus, if one blessed ''...who has kept us in life...'' on one
type, when he obtains afterwards the second type, he blesses also on
that ''...who has kept us in life...'', for they are (considered) two
happy (events).
1) Other texts have ''a cherry and a damson''. |
פרי שהוא מתחדש משנה לשנה בפעם הראשונה בשנה שהוא אוכלו יברך שהחיינו ויברך תחלה שהחיינו ואחר כך ברכת הפרי ואם שכח ובירך תחלה ברכת הפרי יכול לברך גם אחר כך שהחיינו ולא הוי הפסק ואם לא בירך באכילה הראשונה שוב אינו מברך אם יש לפניו כמה מינים חדשים די בברכת שהחיינו אחת לכולם שני מינים אף על פי שהם דומים קצת כמו ''קירשען וויינקסעל'' ואפילו אין חלוקין בשמות אלא בטעם כמו תאנים לבנים ותאנים שחורים אם בירך שהחיינו על מין אחד כשנזדמן לו אחר כך מין השני מברך גם עליו שהחיינו כי שתי שמחות הן |
59:15 If one blessed ''...who has kept us in life...'' on grapes, some
(authorities) say that one does not need to bless again ''...who has
kept us in life...'' on fresh grape juice,1 for it is one source of
happiness, since grape juice comes from grapes. Some (other authorities)
say that in any case one needs to bless ''...who has kept us in
life...'' also on the fresh grape juice, because it provides greater
happiness than grapes. Therefore it is better, if one blessed ''...who
has kept us in life...'' on grapes, and then one will be drinking fresh
grape juice, one should first bless ''...who has kept us in life...'' on
some new fruit, to include also the grape juice. However if one blessed
first ''...who has kept us in life...'' on the grape juice, All
(authorities) agree that one does not bless again on the grapes. All
this (above) is only if he drinks ''wine'' which is grape juice, which
is known as ''new wine'', but if one did not drink it until it was
(fermented) wine, even if one did not bless ''...who has kept us in
life...'' on the grapes, one does not bless on it ''...who has kept us
in life...'', because (with fermented wine) there is no difference
between new and old.
1) Other texts have ''new wine'' in place of ''fresh grape juice''. | אם בירך שהחיינו על ענבים יש אומרים דאין צריך לברך עוד שהחיינו על היין החדש כי שמחה אחת היא שהיין יוצא מן הענבים ויש אומרים דמכל מקום צריך לברך שהחיינו גם על היין החדש משום דיש בו שמחה יתירה מבענבים ועל כן טוב שאם בירך שהחיינו על ענבים אזי כששותה יין חדש יברך תחלה שהחיינו על איזה מין חדש לפטור גם את היין אבל אם בירך תחלה שהחיינו על היין לכולי עלמא אינו מברך עוד על ענבים וכל זה דוקא כשהוא שותה את היין כשהוא תירוש שהוא ניכר שהוא יין חדש אבל אם אינו שותהו עד שהוא יין אפילו לא בירך שהחיינו על ענבים אינו מברך עליו שהחיינו משום דאינו ניכר בין חדש לישן |
To subscribe click here. To unsubscribe click here