57:4 One who was brought a (second) fruit which was important and more
preferably to him than the first, or it (the second fruit) is one of the seven
species, then even if he has before him still some of the first (fruit) he needs
to bless over that which was brought to him, because a less important (fruit)
can not cover (also) the (more) important by the way, unless he had the
intention to cover it.1
1) See also Ch. 50:11. |
הביאו לו פרי שהוא חשוב וחביב עליו יותר מן הראשונים או שהוא ממין שבעה אפילו יש לפניו עוד מהראשונים צריך לברך על זה שהביאו לו כי מה שאינו חשוב אינו יכול לפטור את החשוב דרך גררא אלא דוקא כשנתכוין לפוטרו |
57:5 (If) one blessed on beer and intended to cover everything else that will be brought to him that (requires) blessing ''by whose word all things exist'', and they brought him fish, he does not need to bless (again) on the fish. However, if one had no definite intention, even if at the time they brought the fish, there was still beer in front of him, in any event, he must bless on the fish. (These principles) are not like those for fruit, where even if there are (say) apples and nuts, in any event these are all (considered) the same kind of food item (fruit). However, beer and fish are two completely different varieties, being divided into one being food and the other drink, and he cannot cover (by blessing) on one, the other, unless they were (both) in front of him at the time of blessing, or he had his intention on (both of) them. |
בירך על השכר ונתכוין לפטור כל מה שיביאו לו מברכת שהכל והביאו לו דגים אינו צריך לברך על הדגים אבל אם היתה דעתו סתם אפילו אם בשעה שהביאו את הדגים עדיין היה שכר לפניו מכל מקום צריך לברך על הדגים ולא דמי לפירות שאפילו אלו תפוחים ואלו אגוזים מכל מקום הכל מין אוכל הוא אבל שכר ודגים המה לגמרי שני מינים מחולקים זה אוכל וזה משקה ואינם פוטרין זה את זה אלא אם כן היו לפניו בשעת ברכה או שהיתה דעתו עליהם |
57:6 All this (above) only applies when a person eats their own food. However, when one eats (as a guest) with a friend, since he blesses over one kind (of food) he covers all what will be brought to him, even if none of the first (food remains), since it all depends on the intention of the host. However, if he definitely changed his mind, then he must bless again. If the host did not intend to bring more food, but at the request of the guests gave to them, also they do not need to bless, because the guests rely on their understanding that the host will probably give them all they need. | כל זאת לא מיירי אלא באדם האוכל משלו אבל אם הוא אוכל אצל חברו כיון שבירך על מין אחד פוטר כל מה שיביאו לו אפילו אין לו עוד מהראשונים דהכל תלוי בדעת בעל הבית אך אם נמלך ממש אז צריך לברך שנית ואם לא היה בדעת בעל הבית להביא יותר רק לבקשת האורחים נתן להם גם כן אינן צריכין לברך לפי שהאורחים סומכין בדעתם שבעל הבית מסתמא יתן להם כל צרכם |
To subscribe click here. To unsubscribe click here