56:2 (If) one made a mistake and blessed on fruit of a tree ''who creates the fruit of the earth'', or both were in front of him, and made a mistake and blessed ''who creates the fruit of the earth'' and intended to cover with this (blessing) also the fruit of the tree, this is valid, because also a tree gets its nourishment from the earth. However, if one blesses over produce from the ground ''who creates the fruit of the tree'' this is not valid. Therefore, if one is not sure what kind of fruit, if it is a fruit from a tree or from the ground, and it is impossible for one to find out (which) in any way, one should bless on it ''who creates the fruit of the earth''. | טעה ובירך על פרי העץ בורא פרי האדמה או שהיו שתיהן לפניו וטעה והקדים לברך על פרי האדמה ונתכוין לפטור בזה גם את פרי העץ יצא שהרי גם העץ יונק מן האדמה אבל אם בירך על פרי האדמה בורא פרי העץ לא יצא ולכן אם הוא מסופק באיזה פרי אם הוא פרי העץ או פרי האדמה ואי אפשר לו לברר בשום אופן יברך עליו בורא פרי האדמה |
56:3 (If) one made a mistake and blessed on the wine ''who creates the
fruit of the tree'', if one remembers immediately and says, during the
given time,1 ''who creates the fruit of the tree''. If one did not
remember immediately, it is valid after the event.
1) Literally, during the time of speaking. This is the time it takes a student to greet his Rabbi with the words ''Sholom alecha, Rebbe''. |
טעה ובירך על היין בורא פרי העץ אם נזכר מיד יאמר תוך כדי דיבור בורא פרי הגפן ואם לא נזכר מיד יצא בדיעבד |
56:4 In any event, even on bread or on wine, if one made a mistake and
blessed ''by whose word all things exist'', this is valid.1
1) See Ch. 50:2 for more details. | על כל דבר אפילו על הפת ועל היין אם טעה ובירך שהכל יצא |
To subscribe click here. To unsubscribe click here