55:4 If, in front of one, is a food item whose blessing is ''who creates the fruit of the tree'' or ''who creates the fruit of the earth'', and also something whose blessing is ''by whose word all things exist'', and one wants to eat from both of them, the blessing ''who creates the fruit of the tree'' or the blessing ''who creates the fruit of the earth'', come first because they are considered (more) important since they are more specific and only cover the one species. However, ''by whose word all things exist'' is a blessing that covers many items. Even if the one being blessed by ''by whose word all things exist'' is more liked to him, in any case, one (still) needs to give priority (to foods that need) ''who creates the fruit of the tree'' or ''who creates the fruit of the earth''. | אם יש לפניו דבר שברכתו בורא פרי העץ או בורא פרי האדמה וגם דבר שברכתו שהכל ורוצה לאכול משניהם ברכת בורא פרי העץ וברכת בורא פרי האדמה קודמות שהן חשובות לפי שהן מבוררות יותר שאינן פוטרות אלא מין אחד ושהכל היא ברכה כוללת הרבה ואפילו אם זה שברכתו שהכל הוא חביב לו יותר מכל מקום צריך להקדים בורא פרי העץ או בורא פרי האדמה |
55:5 The blessing ''who creates different kinds of foods'' takes priority over the blessing for wine, and even more so ''who brings forth bread from the earth'' which takes priority over the blessing ''who creates different kinds of foods''. Therefore, on Shabbat and on festival days, when one makes Kiddush (in the evening) over the wine, one needs to cover the bread, that one does not see its ''embarrassment'' at having before it the blessing over wine. Similarly, in the morning, when one makes Kiddush and afterwards eats pastries, one needs to cover (the pastries) while saying Kiddush. |
ברכת בורא מיני מזונות קודמת גם לברכת היין ומכל שכן המוציא שהרי היא קודמת גם לברכת בורא מיני מזונות ולכן בשבת ויום טוב כשמקדש על היין צריך לכסות את הפת שלא יראה בושתו שמקדימין לו ברכת היין וכן בשחרית שמקדש ואוכל אחר כך מיני מזונות צריך לכסותן בשעת הקידוש |
56:1 (If) one made a mistake and blessed over normal bread ''who creates different kinds of foods'' or on pastries ''who brings forth bread from the earth'', this is valid. However, if one blessed on cooked food, even if from one of the (five) species of grain, ''who brings forth bread from the earth'', this is not valid. (If) one made a mistake and blessed on grapes ''who creates the fruit of the tree'', this is valid. Similarly, if one made a mistake with the concluding blessing and blessed ''for the vine'', this is valid, for grapes are also ''fruit of the vine''. | טעה ובירך על לחם גמור בורא מיני מזונות או על פת כיסנין המוציא יצא אבל אם בירך על תבשיל אפילו ממיני דגן המוציא לא יצא טעה ובירך על ענבים בורא פרי הגפן יצא וכן אם טעה בברכה אחרונה ובירך על הגפן יצא שהרי גם הענבים פרי הגפן הם |
To subscribe click here. To unsubscribe click here