55:1 One who has in front of him many different kinds of fruits, and he wants to
eat from all of them, if their blessings are (all ) the same, one should bless
over the one which is ones favorite and wants the most. If two (kinds) are
equally liked by him, then if one of them is from the seven species found in the
land of Israel1 one should bless on that, even if it is only part of a fruit and
the rest are whole. If none of them is from the seven species, then if one is
whole and one is not whole, the whole one gets precedence (and the blessing).
Similarly, if their blessings are not the same, rather that one has the blessing
of ''who creates the fruit of the tree'', and one has the blessing ''who creates
the fruit of the earth'' and one needs to bless over the two of them. Then (the
rules are) if one is his favorite he should bless first on the favorite, if the
two of them are equally (favorite) to him one blesses first on the one which is
of the seven species, even if it only part (of a fruit), and if none of them are
of the seven species the whole one gets precedence. If both are whole or both
are (only) part (of the fruit), first (comes the one that needs) ''who creates
the fruit of the tree'' then (the one that needs) ''who creates the fruit of the
earth''.
1) See Ch. 51:7. |
מי שיש לפניו מיני פירות הרבה והוא רוצה לאכול מכולם אם ברכותיהן שוות יברך על זה שהוא חביב לו וחפץ בו יותר ואם שניהם שוים לו בחביבות אזי אם יש ביניהם ממין שבעה שנשתבחה בהם ארץ ישראל יברך על זה אף על פי שאינו אלא חצי פרי והשאר הם שלמים ואם אין ביניהם ממין שבעה אם אחד שלם ואחד אינו שלם שלם עדיף וכן אם אין ברכותיהם שוות אלא שאחד ברכתו בורא פרי העץ ואחד ברכתו בורא פרי האדמה שצריך לברך על שניהם אם האחד חביב עליו יברך תחלה על החביב ואם שניהם שוים לו יברך תחלה על זה שהוא ממין שבעה אפילו הוא חצי ואם אין ביניהםמ מין שבעה שלם עדיף ואם שניהם שלמים או שניהם חסרים יקדים בורא פרי העץ לבורא פרי האדמה |
55:2 If all of them are of the seven species and his favorites, one needs to (bless) first on the species that comes first in the verse.1 The second ''land'' in the verse makes a break in the order, and one finds that dates come before grapes, because dates come second after the second ''land'' and grapes come third after (the word) ''land''. This applies especially to grapes but (not to) wine, because (wine) is an important (food) item and (there was) instituted for it, its own (special) blessing, it takes precedence over all the fruits. 1) Deut. 8:8 - this verse mentions the word ''land'' twice. |
אם כולן הן ממין שבעה ושוים לו בחביבות צריך להקדים את זה שהקדימו הפסוק וארץ בתרא שנאמר בפסוק הפסיק את הסדר נמצא לפי זה כי תמרים קודם לענבים לפי שתמרים הם שני לארץ בתרא וענבים הוא שלישי לארץ קמא ודוקא ענבים אבל יין כיון שהוא דבר חשוב וקבעו לו ברכה לעצמו הוא קודם לכל הפירות |
55:3 When do the seven species take precedence ? When they are fully ripe. However, a fruit which is not completely ripe has no precedence, for the reading (in the Torah) does not praise anything that is not ready (to eat). Similarly, if one ate one (of the seven species) in a way that gave no benefit, for example, one chewed wheat, one does not apply to it the order of precedence. | הא דיש מעלה למין שבעה דוקא כשנגמרה הפרי אבל פרי שלא נגמרה אין לה מעלה דלא משתבח קרא במידי דלא חזי וכן אם אכלו שלא כדרך הנאתו כגון הכוסס חטה אין לה קדימה |
To subscribe click here. To unsubscribe click here