54:7 Crushed spices (when) mixed with sugar, the spices are (considered) primary and one blesses on them the appropriate blessing for them. On nutmeg (we say) ''who creates the fruit of the tree'', on cinnamon (we say) ''who creates the fruit of the earth'', and similarly on ginger (ginger in Yiddish) ''who creates the fruit of the earth''. | בשמים שחוקים שעירבן עם צוקער הבשמים הם העיקר ומברכין עליהם ברכה הראויה להן על אגוז ''מושקאט'' בורא פרי העץ על ''צימרינד'' בורא פרי האדמה וכן על ''זנגביל'' אינגבער בורא פרי האדמה |
54:8 One who drinks olive oil straight, does not bless on it at all, because it is harmful to one. If it is mixed with other things, it is secondary, and one only blesses on the primary (food). But if one has some kind of ache (or pain) and needs the oil as medicine, and in order that it does not harm one, one mixes it with other things, since ones main intention is for the oil, even though it is in the minority, one blesses on it its blessing which is ''who creates the fruit of the tree'' and this covers the other things (as well). If one was thirsty and ones main intention was to drink for ones thirst, but one also puts in the oil as medicine, one blesses only on the drink. This is also the law if one puts in the drink nutmeg, or (different) types of spices for the blessing depends on ones intention. |
השותה שמן זית כמו שהוא אינו מברך עליו כלל מפני שהוא מזיק לו ואם עירבו עם שאר דברים הוא הטפל ומברך רק על העיקר אך אם יש לו איזה מיחוש שהוא צריך את השמן לרפואה ובכדי שלא יזיק לו הוא מערבו בשאר דבר מאחר שעיקר כוונתו על השמן אף על פי שהוא המעוט מברך עליו ברכתו שהוא בורא פרי העץ ופוטר את הדבר האחר ואם הוא צמא ועיקר כוונתו לשתות למצאו אלא שאגב הוא נותן בו שמן לרפואה מברך רק על המשקה וכן הדין אם נותן לתוך המשקה אגוז ''מושקאט'' או מיני תבלינים דאזלינן בתרה כוונה |
54:9 (Concerning) different types of preserves, honey and sugar are considered secondary, and one blesses over the primary fruit the appropriate blessing for it. | כל מיני מרקחת הדבש והצוקער הן טפלים ומברכין על עיקר הפרי ברכתו הראויה לו |
To subscribe click here. To unsubscribe click here