Audio by Ushy Fried

54:4 If one intended (to eat) both of them, for example, one wants to drink an alcoholic drink and also eat various pastries, honey cakes (same in Yiddish), or preserves and the like, one must bless on both of them. One blesses first on the pastries or on the preserves, (because) they are (more) important, and afterwards bless on the alcoholic drink. And certainly if one eats some pastry and also drinks coffee (in Yiddish), one must bless on both of them, that is, first on the pastries and afterwards on the coffee, because it is one intention to have both. אם כוונתו לשניהם כגון שהוא שותה יין שרף ואוכל גם מיני כיסנין ודובשנין האניג קוכען או מרקחת וכדומה צריך לברך על שניהם ויברך תחלה על הכיסנין או על המרקחת שהם חשובים ואחר כך מברך על היין שרף ומכל שכן אם אוכל פת כיסנין ושותה גם כן קאפפעע שצריך לברך על שניהם דהיינו תחלה על הפת כיסנין ואחר כך על הקפה שהרי כוונתו לשניהם
54:5 (If) two types (of food) are cooked together, and each type is separate, one blesses on each type by itself the appropriate blessing. However, if they were crushed and stuck together, we follow after the majority, and the one in the majority is (considered) the primary (food) and we bless over that (with) the second (one) being covered (by that blessing). However, if one (of the two) is of the five species of grain even though it's in the minority, it is (considered) the primary (food).1

1) See Ch. 48:10 for more details.

שני מינים שנתבשלו יחד אם כל מין מובדל לעצמו מברך על כל מין בפני עצמו ברכה ראויה לו אבל אם נתמעכו ונתדבקו אזי אזלינן בתר רובא ומה שהוא הרוב זהו עיקר ומברכין עליו והשני נפטר אך אם אחד הוא מחמשת מיני דגן אף על פי שהוא המיעוט הוא העיקר

54:6 A food which had put into it milk or soup (in order) to eat them together, if one intended the food as primary, then one only blesses on it, and the milk or soup is (considered as) secondary. If ones intention is only on the soup or the milk, one blesses on them and the food is (considered) as secondary. If ones intention is on both of them, (and they do not have the same blessing) one blesses first on the food and eats a little of it, and afterwards one blesses ''by whose word all things exist'' on the soup or on the milk, and we do not go here after the majority. Even if the food is from the five species of grain, it is not considered as primary in this context.1

1) See Ch. 48 and Ch. 53 for details of foods cooked in water and milk.

מאכל שנתן לתוכו חלב או מרק לאכלם ביחד אם עיקר כוונתו המאכל אזי מברך רק עליו והחלב או המרק טפלים ואם כוונתו רק על המרק והחלב מברך עליהם והמאכל הוא טפל ואם כוונתו על שניהם ואין ברכותיהן שוות מברך תחלה על המאכל ואוכל ממנו מעט ואחר כך מברך שהכל על המרק או על החלב ואין הולכין בזה אחר הרוב ואפילו אם המאכל הוא מין דגן אינו נחשב עיקר לענין זה