52:16 One does not bless ''who creates the fruit of the tree'' or ''who creates the fruit of the earth'' except when it is recognizable (if only) slightly, as a fruit produce. However, if it was crushed to the point that it is unrecognizable, such as jam, (made from boiling plums - Yiddish) which are prepared from plums or legumes (pulses) by completely crushing them, and the like, we bless on them ''by whose word all things exist''. After the fact, if one said on them the appropriate blessing, this is valid. If the most common way of eating these fruits is by crushing, and they are completely crushed, one blesses on them, even from the beginning, their appropriate blessing. | אין מברכין בורא פרי העץ ובורא פרי האדמה אלא כשניכר במקצת שהוא פרי אבל אם נתרסק עד שאינו ניכר כלל מה הוא כגון לעקפאר פאוועדלע לאטווערג שמבשלין משזיפין וקטניות שריסקן לגמרי וכדומה מברכין עליהם שהכל ובדיעבד אם בירך עליהם ברכה הראויה להם יצא ואם רוב דרך אכילת אותם פירות הוא על ידי ריסוק שמרסקין אותם לגמרי מברכין עליהם אף לכתחלה ברכה הראויה להם |
52:17 Rice and millet (the same in Yiddish) which were cooked, if they
were not (completely) crushed1 we bless on them ''who creates the fruit
of the earth''. but if they were (completely) crushed or ground (to
flour) and (baked) to make from them a loaf, there is a difference of
opinion between rice and millet. The law requires on rice (that) one
blesses ''who creates various kinds of foods'', and on millet ''by whose
word all things exist''. However, there is a doubt, if ''rice'' is ''Hirez''2
and ''millet'' is ''Reiz''3 or the opposite.4 Therefore a G-d-fearing
person should not eat either of these when they are crushed, except
during a meal with bread. In an emergency, when one does not have (any)
bread, one blesses on either of them ''by whose word all things exist''.
Afterwards, one says (the concluding blessing) ''who created living
beings''. On bread made from legumes (pulses) (made from corn flour and
the like), even in those places where this bread is customary, we bless
on this ''by whose word all things exist''.
1) The kernels are still recognisable. Some say white rice has been processed to the extent that it requires ''who creates various kinds of foods'' (Mishna Berurah 208.26.) 2) Hay-Yud-Reish-Zayin 3) Reish-Yud-Yud-Zayin 4) The doubt is on which of the two terms originally referred to which species. |
אורז ודוחן הירז ורייז שנתבשלו אם לא נתמעכו מברך עליהם בורא פרי האדמה ואם נתמעכו או שטחנם ועשה מהם פת יש חילוק בין אורז לדוחן כי מצד הדין על האורז מברך בורא מיני מזונות ועל הדוחן שהכל אלא שיש לנו ספק אם אורז הוא הירז ודוחן רייז או להיפוך לכן ירא שמים לא יאכל בין הירז בין רייז שנתמעכו אלא בתוך הסעודה ובשעת הדחק שאין לו פת מברך בין על הירז בין על רייז שהכל ולאחריהם בורא נפשות על פת העשוי מקטניות לחם העשויים מקמח תירס וכדומה אפילו במקומות שדרכם בלחם זה מברכין עליו שהכל |
52:18 On (eating) sugar we bless ''by whose word all things exist'', and also on sucking sugar cane ''by whose word all things exist''. Similarly, cinnamon and liquorice that are chewed and we swallow only the (part that gives the) flavor and spit out the main part, we bless ''by whose word all things exist''. | על הסוכר מברך שהכל וכן המוצץ קנים מתוקות שהכל וכן צימרינד ולאקריץ שכוססין ובולעין רק טעם ופולטין העיקר מברכין שהכל |
To subscribe click here. To unsubscribe click here