52:10 (Regarding) the seeds of fruits, if they are sweet, we bless on them ''who creates the fruit of the earth'', However, bitter seeds are not considered as important at all, and if one eats them like this, one does not bless on them at all. If one improves (their flavour) by roasting or the like, we bless on them ''by whose word all things exist''. | גרעינין של פירות אם הם מתוקים מברך עליהן בורא פרי האדמה אבל גרעינים המרים אינם נחשבים כלל ואם אוכלן כך אינו מברך עליהם כלל ואם מתקן על ידי האור וכדומה מברך עליהם שהכל |
52:11 Bitter almonds, whilst they are small, then the main (point) of eating them is for the shell which is not bitter. If they were planted with this intention, we bless on them ''who creates the fruit of the tree''. When they are larger they are primarily eaten for the (nut) inside which is bitter, and if one eats them like this one does not bless (on them) at all. However, if one improves (their flavour) by roasting or other means, since they are fruit, and also with this intention were planted, we bless on them ''who creates the fruit of the tree''. Almonds that are coated with sugar, even though the sugar is the main part, we still bless on them ''who creates the fruit of the tree''. Calamus coated with sugar (however) we bless (on it) ''by whose word all things exist'', since calamus is not a fruit. |
שקדים המרים כשהם קטנים שאז עיקר אכילתן היא הקליפה שאינה מרה ועל דעת כן נוטעין אותן מברך עליהן בורא פרי העץ וכשהם גדולים שאז עיקר האכילה הוא מה שבפנים והוא מר אם אוכלן כך אינו מברך כלל אבל אם מתקן על ידי האור או דבר אחר כיון דפרי נינהו וגם על דעת כן נוטעין אותן מברך עליהן בורא פרי העץ שקדים המחופין בסוכר אף על פי שהסוכר הוא הרוב מכל מקום מברכין עליהם בורא פרי העץ וקאלמוס מחופה בצוקער מברכין רק שהכל כי הקאלמוס אינו פרי |
52:12 Fruit that have not fully ripened on the tree, even if they were cooked or fried in honey and the like, since the normal way (to prepare them) is to fry unripe fruits in honey or sugar, we bless on them ''by whose word all things exist''. However, an etrog which was fried in honey or sugar, (one) should bless ''who creates the fruit of the tree''. | פירות שלא נגמר בישולן על האילן אפילו בישלם או טיגנם בדבש וכדומה כמו שהוא הדרך לטגן פירות שלא נגמר ובדבש או סוכר מברך עליהם שהכל אך על אתרוג מטוגן בדבש או בסוכר יש לברך בורא פרי העץ |
To subscribe click here. To unsubscribe click here