51:7 The seven species that Israel is blessed with, as was said:1 ''a land of
wheat, barley, vines, figs, pomegranates, a land of olive oil and honey.'' It
continues to say:2 ''a land where you will not eat bread in poverty...''
''...you shall eat and be satisfied and bless'' etc. Because bread is
specifically mentioned (in the expression)''...you shall eat and be satisfied
and bless'', then, on bread made from the five species of grain, that is, wheat
and barley which are specifically mentioned, and rye, oats and spelt, which are
included in (the categories of) wheat and barley, (on all these) one says grace
after meals. This (includes) three complete blessings,3 and also the blessing
''who is kind and deals kindly with all'' (which was added after (by the sages)
in Yavneh). However, any (food) which is not proper bread, rather cakes or
pastries from these five types of grain, and also on grapes, that is (both) wine
and grapes, whether they are fresh (grapes) or dried (raisins), large or small,
and the figs, pomegranates, olives and dates, (from) which comes the ''honey''
mentioned in the Torah (verse), because from them ''honey'' is exuded, on all
these one says the concluding blessing, (termed) the ''single threefold
blessing'', which includes, in a shorter form, the three blessings and also
''who is kind and deals kindly with all'' (which are all) in the grace after
meals.
1) Deut. 8:8 2) Deut. 9:10 3) From the Torah. |
בשבעה מינים נשתבחה ארץ ישראל דכתיב ארץ חטה, ושעורה, וגפן ותאנה, ורמון, ארץ זית שמן, ודבש ובתר הכי כתיב ארץ אשר לא במסכנות תאכל בה לחם ואכלת ושבעת וברכת וגו' וכיון שבלחם מבואר בתורה ואכלת ושבעת וברכת לכן על הלחם מחמשת מיני דגן שהן חטה ושעורה המפורשין ומכוסמין ושבולת שועל ושיפון שהם גם כן נכללין בחטה ושעורה מברכין אחריו ברכתה מזון שהן שלש ברכות שלמות וגם ברכת הטוב והמטיב שנתקן אחר כך ביבנה אבל כל שאינו לחם גמור אלא מיני מזונות מאלו חמשת מיני דגן וכן על הגפן דהיינו יין וגם ענבים בין לחים בין יבשים בין גדולים בין קטנים ותאנים ורמונים וזיתים ותמרים שהם דבש האמור בתורה לפי שמהם זב הדבש על כל אלו מברכין ברכה אחרונה ברכה אחת מעין שלש שהיא כוללת בקצור השלש ברכות וגם הטוב והמטיב שבברכת המזון |
51:8 The ''single threefold blessing'' after cakes or pastries, begins with ''for the sustenance and nourishment'' and finishes ''and we offer thanks to You for the land and for the sustenance. Blessed are You, G-d, for the land, for the sustenance, and for the nourishment.'' On wine, one begins ''for the vine and for the fruit of the vine'' and finishes ''for the land and for the fruit of the vine.'' ''Blessed are You, G-d, for the land and for the fruit of the vine.'' On fruit we begin '' for the tree and the fruit of the tree'' and finish with ''for the land and for the fruits.'' ''Blessed are You, G-d, for the land and for the fruit of the vine.'' (In the land of Israel, or even outside the land, if one eats fruits from the land of Israel, one says ''for the land and for her fruit.'') One who ate cakes or pastries and also drank wine, includes both of them in one blessing, Similarly with fruits and wine, and even with grapes and wine. (Eating) fruits with cakes or pastries, or even cakes or pastries with wine and fruits, includes (all) three (in one blessing). One starts with ''for the sustenance'', then ''for the grapes'' followed by ''for the tree''. When one includes ''for the sustenance'' with other types (of food), one should not finish with ''for the nourishment'', rather say ''Blessed are You, G-d, for the land and for the sustenance, and for the fruit of the vine.'' or ''for the sustenance and for the fruits.'', or ''for the sustenance, for the fruit of the vine and for the fruits.'' This text has already been printed in the prayer books, and every Jewish person needs to know this blessing by heart. |
בברכה מעין שלש שלאחר מיני מזונות פותח על המחיה ועל הכלכלה וחותם ונודה לך על הארץ ועל המחיה ברוך אתה ה' על הארץ ועל המחיה ועל הכלכלה ועל היין פותח על הגפן ועל פרי הגפן וחותם על הארץ ועל פרי הגפן ברוך אתה ה' על הארץ ועל פרי הגפן ועל הפירות פותח על העץ ועל פרי העץ וחותם על הארץ ועל הפירות ברוך אתה ה' על הארץ ועל הפירות ובארץ ישראל או אפילו בחוץ לארץ אם אכל מפירות ארץ ישראל אומר על הארץ ועל פירותיה אכל מיני מזונות וגם שתה יין כולל שניהם בברכה אחת וכן פירות ויין ואפילו ענבים ויין פירות ומיני מזונות או אפילו מיני מזונות ויין ופירות כולל שלשתן ויקדים על המחיה ואחר כך על הגפן ואחר כך על העץ וכשכולל על המחיה עם שאר מין לא יאמר בחתימה ועל הכלכלה אלא יאמר ברוך אתה ה' על הארץ ועל המחיה ועל פרי הגפן או על המחיה ועל הפירות או על המחיה ועל פרי הגפן ועל הפירות וכבר נדפס הנוסחא בסידורים וצריך כל איש ישראל להיות בקי בברכה זו בעל פה |
51:9 On Shabbat, festivals and the new moon, we mention in it (the blessing) the special feature of the day, but if one forgot and did not mention, one does not repeat it. | בשבת ויום טוב וראש חדש מזכירין בה מענינא דיומא ואם שכח ולא הזכיר אין מחזירין אותו |
To subscribe click here. To unsubscribe click here