Audio by Ushy Fried

51:4 All (that) one eats combines to (make) a k'zayit. If one ate a half k'zayit of something (which requires) after it the blessing ''who created living beings'' and (another) half k'zayit of something over which one blesses the ''single threefold blessing'',1 or even half a k'zayit of bread, blesses after them ''who created living beings''. It seems to me that this is (also) the law if one eats half a k'zayit of fruit that (one would) bless after it ''on the tree'', and half a k'zayit of a type that (one would) bless after it ''for the sustenance'', or half a k'zayit of bread, (even though there is no type here that requires (for) its concluding blessing ''who created living beings'', nevertheless,) one (should) bless after it ''who created living beings''. If one ate half a k'zayit of a type (of food) which (requires) blessing after it ''for the sustenance'' and half a k'zayit of bread, one (should) bless after it ''for the sustenance''. Drinking with eating does not combine together (for this law).

1) The three types of food being wine, fruit and cakes or pastries.

כל האוכלין מצטרפין לכזית ואם אכל כחצי זית מדבר שמברכין אחריו בורא נפשות רבות וכחצי זית מדבר שמברכין עליו ברכה מעין שלש או אפילו כחצי זית פת מברך לאחריהן בורא נפשות רבות ונראה לי דהוא הדין אם אכל כחצי זית מפירות שמברכין לאחריהן על העץ וכחצי זית ממין שמברכין לאחריו על המחיה או כחצי זית פת דהשתא אין כאן שום מין שברכה אחרונה שלו בורא נפשות רבות מכל מקום מברך לאחריהן בורא נפשות רבות ואם אכל כחצי זית ממין שמברכין לאחריו על המחיה וכחצי זית פת מברך לאחריהן על המחיה ושתיה עם אכילה אין מצטרפין
51:5 (If) one ate half a k'zayit and (then) waited and again ate half of a k'zayit, if from the beginning of eating the first (item) to the end of eating (the second), the time taken was not more than the time to eat ''a slice'',1 one combines the two (types) of food and says (after them) the concluding blessing, but if one waited longer they are not combined. (With regard to) drink even if one waited less (time) than this, one does not combine.2

1) This is the time to eat a standard quantity of food. Most Sages consider this to be equivalent to four medium size eggs, others the equivalent of three large eggs. This gives a length of time of between 4 and 9 minutes (Shiurei Torah) or 2 minutes (Chazon Ish).} 2) Rav Shneur Zalman of Liadi in his Piskei Siddur and the Mishna Berurah 210:1 hold that the standard measure of food applies with regard to drinking as well.

אכל כחצי זית ושהה וחזר ואכל כחצי זית אם מתחלת האכילה הראשונה עד סוף האכילה לא היה זמן יותר כי אם כדי אכילת פרס מצטרפין שתי האכילות ומברך ברכה אחרונה אבל אם שהה יותר אין מצטרפין ובשתיה אפילו שהה פחות מזה אין מצטרפין

51:6 One who drinks a hot beverage slowly (such as tea or coffee) because one does not drink in one go the (minimum) amount, even though this is the normal way to drink, in any case one does not combine (each sip) and does not need to say the concluding blessing.1

1) See the note in the previous law, which would require a concluding blessing if one finished within the time limit.

שתה משקה חמה במעט מעט כמו תה או קפה כיון שאינו שותה בפעם אחת כשיעור אף על פי שדרך שתייתה בכך מכל מקום אין מצטרפין ואינו מברך ברכה אחרונה